Energi

När kampen blir kommersiell

Regnbågsfärgade kaffekoppar, t-shirtar med feministtryck och klimatkompenserade flyg. Listan kan göras lång över företag som ger sig in i det som tidigare varit en radikal kamp.

Frågan är om – och i så fall när – det ursprungliga syftet går förlorat till förmån för kommersialismen? Hur arbetar kaffeföretaget för att hbtq+-personer ska känna sig accepterade när det inte är Pride? Hur ser situationen ut för kvinnorna på fabriken som tillverkar t-shirtsen? Vad hjälper det att klimatkompensera för flyget, som är en av de största klimatbovarna?

Samtidigt bidrar företagen till synliggörande och normalisering. De når snabbt ut till betydligt fler än den lilla skaran med aktivister kan göra. Så var går gränsen? Vad har vi för val? Kan vi komma framåt utan kommersiella krafter? Ett samtal om pinkwashing, greenwashing, normaliseringens utmaningar och för- och nackdelar med kommersialisering i kampen. 

Medverkande: Linn Svansbo, ordförande i Maktsalongen • Mikael Sundström, ordförande i Jordens vänner • Caique Silverio, fotograf, aktivist och skapare av #prideupproret.

Moderator: Katinka Richter, Syretidningarna.