Radar · Nyheter

EU: Konsumenter ska få veta när data förs vidare

Företag måste informera på sina webbsidor ifall information om kunderna förs vidare till Facebook, enligt domen i EU-domstolen.

Nu ryter EU-domstolen ifrån mot näthandelsföretag som bäddar in Facebooks ”gillaknapp” på sina webbsidor. Personlig information om sidornas besökare har förts över till Facebook – troligen även om de som inte varit medlemmar där.

EU-domstolen slår nu fast att näthandelsföretag med en inbäddad ”gillaknapp” är medansvariga till Facebooks insamling av användardata. Hädanefter måste företag informera på sina webbsidor ifall information om kunderna förs vidare till Facebook.

Det är den tyska konsumentorganisationen NRW som stämt näthandelskedjan Fashion ID och nu slutligen får rätt. Enligt EU-domstolen är det troligt att information förts över till Facebook även om personer som själva inte varit medlemmar hos nätverksjätten.

Sedan tidigare pågår en revidering av det så kallade e-handelsdirektivet som bland annat reglerar näthandeln inom EU. En av de mer kontroversiella punkterna handlar däremot om den så kallade budbärarimmmuniteten. Denna innebär att internetleverantörer idag inte har ansvar för vad de enskilda användarna gör på nätet. EU-kommissionen har nu flaggat för inskränkningar i budbärarimmuniteten för att komma åt innehåll kopplat till brottslighet, men kritiker har varnat för att yttrandefriheten kan begränsas.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV