Radar · Miljö

Tankesmedja varnar för utsläpp kopplade till strömningstjänster

Startikonerna till strömningstjänsterna Netflix och AmazonPrime på en smartphone.

Att bänka sig framför en serie kanske inte får dig att tänka på den globala klimatkrisen. Men det är precis vad tankesmedjan The Shift Project vill få dig att göra.
I en färsk rapport pekar de ut vårt online-tittande som en klimatbov.

I dag för femtio år sedan fick två datorer för första gången kontakt med varandra. Fröet till internet var satt. Men i takt med att det vuxit, har också utsläppen gjort det.

I en rapport från i mars konstaterade den franska tankesmedjan The Shift Project att digitala teknologier står för fyra procent av alla växthusgaser som släpps ut i atmosfären. Sektorns utsläpp ökar dessutom kraftigt.

Rapporten har sedan dess fått en uppföljning som tar sikte på vårt videotittande online. Det är nämligen den vanan som till stor del driver utsläppsökningen.

Orsaken är att högupplöst video är ett medium som består av tätt förpackad information. Tio timmar av strömmad video innehåller mer data än alla Wikipediaartiklar på engelska, enligt The Shift Project.  En annan oroväckande siffra är att under 2018 släppte vårt online-tittande ut lika mycket koldioxid som Spanien, det vill säga en procent av de globala utsläppen.

Efterlyser digital nykterhet

Budskapet är alltså föga upplyftande: Att trycka på play på din favoritserie är detsamma som att bidra, episod för episod, till den globala upphettningen av planeten. Men även om The Shift efterlyser ”digital nykterhet”, lägger de inte huvudbördan på användarna i sin kommenterande slutsats.

”Användande är till stor utsträckning en produkt av ett system, inte enbart resultatet av individuellt konsumtionsbeteende”.

Rapportförfattarna anklagar företagen för att ha konstruerat en beroendeframkallande design. Att plattformarna – förutom produktionerna i sig – är skapta för att maximera tittandet. Exempelvis genom att automatiskt slå på en ny episod när den förra slutat eller genom så kallade inbäddade videor på hemsidor.

”Varken branschens självreglering eller de frivilliga beslut som användarna gör kommer att räcka”, skriver The Shift Project som efterlyser att transnationella organisationer som EU hittar mekanismer som kan reglera användandet.

Men med det sagt finns det också mycket varje enskild person kan göra, enligt tankesmedjan som producerat en guide för den som vill minska sitt digitala klimatavtryck.

Att titta på Skavlan är som att ladda mobilen 18 gånger

The Shift Project har också tagit fram ett webbtillägg för den som vill se vad hens surfande bidrar med i koldioxidutsläpp. Att göra research till den här artikeln motsvarar exempelvis att bränna ett tiotal meter med bil. Desto större utsläpp står Skavlan för. Bara att strömma det avsnitt som publicerades på SVT-play den 27 september bidrog med 152 g CO2e i koldioxidutsläpp, vilket motsvarar 18 laddningar av en smartphone eller 0,691 kilometer med bil, enligt The Shifts analysverktyg Carbonanalyser.

Statistik från Mediemätning i Skandinavien visar att drygt 282 000 personer startade programmet de första sju dagarna från att det publicerades.

The Shift Project är en non-profit organisation/tankesmedja som skapades av franska energi- och klimatexperter 2010.