Radar · Miljö

Sopbåtar ska hindra tonvis med plast att rinna ut i haven

En av sopbåtarna på plats i Malaysia: FOTO: The Ocean Cleanup Project.

Uppfinnaren Boyan Slate har både hyllats och kritiserats för den teknik som ska rensa plastskräphögar långt ute till havs. Nu har hans non-profitorganisation sjösatt nästa stora satsning, soprensande flodbåtar.

Ett par udda båtar guppar nu vid två flodmynningar i Malaysia och Indonesien. Genom barriärer, varav en sticker ut från båtarna – styrs plastskräp rakt mot en öppning i båtarnas front. Där förs det sedan upp via ett rullband som successivt tömmer det i containrar.

När de är fulla, får lokala sophämtare ett automatiskt meddelande och kan ta sig ut för att genomföra en tömning.

The Ocean Cleanup Project tar hjälp av barriärer för att styra plastskräpet mot sopbåtarna
The Ocean Cleanup Project tar hjälp av barriärer för att styra plastskräpet mot sopbåtarna. FOTO: The Ocean Cleanup Project

Enligt uppfinnaren Boyan Slates non-profit organisation The Ocean Cleanups forskning transporteras 80 procent av världens marina plastskräp ut från 1 000 floder.

Båtarna som drivs av solpaneler är de första i hans ansats att stoppa det utflödet, då plastskräp drabbar det kustnära djurlivet hårt – och tros även ha negativa följder för både människa och miljö när det bryts ned till mikroplast.

En liten andel plast följer också havsströmmarna och ansamlas i de stora plastskräphögarna som återfinns på fem olika ställen i världshaven.

Kan vara effektivare än att rensa till havs

Det är det plastskräpet som The Ocean Cleanup project gjort sig kända för att vilja städa upp. En första lyckad sophämtning genomfördes nyligen men det återstår att se om tekniken kan skalas upp och de stora plastskräphögarna tömmas. Ett inte så litet projekt, då bara den plastskräphög som finns i Stilla havet, upptar en lika stor yta som Frankrike.

Projektet har kallats världens största havsrensning. Men kanske kommer det flodbåtsprojekt Boyan Slate annonserade på en presskonferens i Rotterdam i fredags, visa sig bidra med mer miljönytta.

Via ett rullband förs skräpet upp på båtarna där det tömma i containrar
Via ett rullband förs skräpet upp på båtarna där det tömma i containrar. Enligt Boyan Slate kan båtarna fyllas med 50 000 kilo plastskräp per dygn. FOTO: The Ocean Cleanup Project.

Förutom de två båtarna i Indonesien och Malaysia ska inom kort ytterligare en flodbåt sättas in i Mekong-deltat i Vietnam, ytterligare en är på väg till Dominikanska republiken och både i Thailand och USA är ytterligare på väg.

Om övriga hårt förorenade floderna också kommer få skräpansamlande flodbåtar beror på lokala myndigheter och finansiärers intresse.

I dagsläget kostar en båt 700 000 euro men enligt Boyan Slate är det billigare än vad det skulle vara än att inte göra något alls åt avfallet. 

Plastinsamlande sopbåt i Malaysia sedd från ovan
Plastinsamlande sopbåt i Malaysia sedd från ovan. FOTO: The Ocean Cleanup Project.

Har kritiserats för att skada marint liv 

Tidigare har The Ocean Cleanup Project kritiserats, dels för att den haft en del tekniska motgångar men också för farhågor om att de bågar som används för att samla in skräpet kan skada det marina livet. Forskaren Rebecca Helm varnade i en artikel i The Atlantic i vintras för att bågarna inte bara samlar upp plastskräp, utan också de små djur som flyter på havsytan. Något Boyan Slate i sin tur säger sig kunna undvika. Projektet har också mött kritik för att det inte adresserar grundproblemet, att plast överhuvudtaget läcker ut från land. 

Men reaktionerna på flodprojektet har mestadels varit positiva. Behovet av att attackera plastproblemet uppströms, snarare än ut till havs – har nämligen varit en del av den kritik The Ocean Cleanup mött. 

Jan van Franeker från Marine Research Institut i Wagening, Nederländerna har tidigare varit kritisk till The Ocean Cleanup Project men säger till magasinet Time att projektet ser lovande ut.

– Jag är glad över att de nu fokuserar på att gå till källan till plastskräpet, designen vad jag kan se ser bra ut.