Startsida - Nyheter

Radar · Migration

Nej till att rädda liv – flyktingar fortsatt strandade

Den 23 september ombord på Ocean Viking: en man som räddats ombord kramar en man i besättningen efter att ha räddats från en sjöoduglig båt utanför Libyens kust.

Det blir inga påtryckningar gällande fler livräddningsinsatser på Medelhavet, slog EU-parlamentet fast nyligen. Samtidigt har fartyget Ocean Viking, som tillhör Läkare utan gränser och SOS Mediterranee, väntat elva dagar på en säker hamn att lägga till i med 104 flyktingar ombord.

När EU-parlamentets ledamöter röstade förra veckan blev resultatet jämt: 290 röster mot och 288 för att EU-parlamentet skulle driva på för att medlemsländerna ska öka sina livräddningsinsatser på Medelhavet, eftersom dödsfallen fortsätter. Det var de högerextrema och konservativa partigruppernas ledamöter som vann omröstningen.

– Vi lever i en union som inte skickar räddningsfartyg för att rädda människor. Slutligen tycker jag att vi alla borde enas om att vårt europeiska sätt är att skydda liv,  sa den tyska parlamentarikern Erik Marquardt under debatten före omröstningen.

EU drog in sina fartyg på centrala Medelhavet i mars i år, efter påtryckningar från framförallt Italiens dåvarande och högerextrema inrikesminister Matteo Salvini. Medelhavet har blivit en brännande fråga för både EU och de olika medlemsstaterna de senaste åren. Omröstningen i parlamentet hade kunnat sätta ökad press på medlemsstater att agera, men de konservativa och högerextrema EU-parlamentarikerna satte alltså stopp för det.

Andra parlamentariker hänvisade till samarbete med Nordafrikanska länder och transitländer som lösning. Detta trots omfattande bevisning om fruktansvärda levnadsförhållanden, våld och sexuellt våld i exempelvis Libyen. Journalisten Sally Hayden följer situationen i Libyen nära. Tidigare i oktober skrev hon om hur en mor tvingats se på när hennes sju år gamla son dog av blindtarmsinflammation. Rubriken på artikeln är ”FN lämnar flyktingar att dö i Libyen”, då ingen sjukvård erbjöds förrän det var för sent.

Få länder vill ta ansvar för de som räddas i land av de ännu aktiva, icke-statliga organisationernas fartyg. Och EU:s insatser är sedan i mars begränsade till luften. Räddningsinsatser koordineras istället med den libyska kustbevakningen.

Misslyckad plan på omfördelning

Under hösten har så också ett antal EU-länder med Frankrike i spetsen enats om en nödlösning för att förhindra att fartyg med räddade migranter ombord lämnas till havs utan en säker hamn att lägga till i. Många fartyg har sedan sommaren 2018 lämnats till havs i dagar, i vissa fall veckor. Varken Malta eller Italien, eller något annat land, har låtit dem lägga till.

Få länder har sagt att de ska delta aktivt i den föreslagna nödlösningen. Förutom initiativtagaren Frankrike har bland annat Luxemburg, Irland, Tyskland, Portugal och Malta sagt att de ska ta emot asylsökande som räddas i land från Medelhavet. Totalt sju länder har sagt att de ska vara med. Från svenskt håll blev det ett tydligt nej: vi har gjort tillräckligt, löd budskapet. Nödlösningen har kritiserats, bland annat på grund av att så kallad ”fast-tracking” ska användas. På fyra veckor ska asylskälen utredas, och därefter ska personen deporteras om skyddsskäl saknas.

Men trots de sju ländernas överenskommelse har nu fartyget Ocean Viking återigen lämnats till havs utan en säker hamn att lägga till i. Idag är det den elfte dagen som 104 räddade flyktingar är fast på båten. Något som tyder på att den av Frankrike föreslagna nödlösningen är ännu ett misslyckande i raden för att få stopp på döden, och krisen, på Medelhavet.

– Det är inte så man ska behandla människor som har räddats från en båt i sjönöd. Det bygger på deras ångest, mentala lidande och trauma, säger Jay Berger, Läkare utan gränsers koordinator ombord på Ocean Viking, till Al Jazeera.

Varken Italien eller Malta har svarat än, skriver Al Jazeera. Däremot har Libyen erbjudit Ocean Viking att lägga till, men människorättsorganisationen anser inte att huvudstaden Tripoli kan räknas som en säker hamn. Bland annat eftersom över 5200 personer enligt FN:s migrationsorganisation IOM sitter inlåsta i fruktansvärda häkten, eller interneringsläger, i landet. De som förs tillbaka till Libyen från Medelhavet måste göras av någonstans – vilket ofta blir här.

Har överlevt sexuellt våld

På Twitter beskriver Läkare utan gränser situationen ombord på Ocean Viking. Många av de 104 personerna som de räddade den 18 oktober har upplevt sexuellt våld i Libyen och längs flyktvägen. Många, särskilt mammor med små barn, var väldigt känslosamma när de kom ombord, skriver organisationen i ett meddelande skickat till Al Jazeera.

– Flera kvinnor och flickor har berättat att de flydde sina hemländer på grund av arrangerade äktenskap, könsstympning eller sexuellt våld. Det är väldigt upprörande att höra att en del även tog preventivmedel innan sina resa eftersom de visste att de kunde bli våldtagna, säger Stefanie, som är läkare ombord på Ocean Viking, i ett uttalande på Twitter.

Hittills i år har 1080 människor på flykt dött till havs, varav de flesta på centrala Medelhavet mellan Nordafrika och Italien. Det finns fortfarande ett antal icke-statliga organisationer som är verksamma och räddar liv. Deras uppdrag försvåras dock av att de blockeras från att släppa i land de ofta sårbara individerna de räddat på havet.

Stoppas längre söderut

Dödsfallen må vara färre sett till antalet jämfört med år 2015 och 2016 – men sett till att mycket färre flyktingar försöker korsa havet har den procentuella risken att dö ökat lavinartat.

En anledning till att färre flyktingar når den nordafrikanska kusten, för att inte säga EU, är att EU ökat samarbetet med flera länder längs flyktvägen. I reportaget ”Hägring: Europa – vi rapporterar från EU:s utlokaliserade gränskontroll i Niger och Libyen” förklarar Amnesty Press skribent hur Niger blivit en viktig samarbetspartner för EU gällande att stoppa flyktingar längre söderut.

EU har sedan 2015, det år då flest asylsökande kom till unionen, försökt hitta en permanent lösning på hur flyktingar ska omfördelas. Frågan är fortfarande blockerad och Ursula van Der Leyen, tillträdande kommissionsordförande, har sagt att frågan ska behandlas under den kommande mandatperioden.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV