Radar · Miljö

Köttkritisk studie underminerades av motståndare

Forskningsrapport som slog fast att köttkonsumtionen måste minskas drastiskt för hälsans och klimatets skull kapades av motståndare.

Forskningsrapport som slog fast att köttkonsumtionen måste minskas drastiskt för hälsans och klimatets skull kapades av motståndare. Det visar en granskning där 8,5 miljoner twitterinlägg har analyserats. 

I januari rapporterade Syre om den då nypublicerade EAT-Lancet-rapporten. Den ansedda tidskriften The Lancet slog där fast att man inte bör äta mer än 14 gram kött per dag.

Motståndare till rapporten drog igång en samordnad kampanj i sociala medier, och lyckades på så sätt kapa och underminera studien. Det menar forskare som har granskat den digitala motståndsrörelsen.

– I samband med lanseringen av rapporten kom en väldigt stark digital motståndsrörelse som framför allt syntes på Twitter, säger Victor Galaz, forskare på Stockholm Resilience Centre, Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi och en av de som gjort granskningen, till Expressen.

Forskarna har analyserat 8,5 miljoner inlägg på Twitter, från tusentals användare.

– En av de vanligaste desinformationspunkterna är att det skulle finnas en dold agenda och ett samarbete mellan forskare och stora intressen inom matsektorn. Och att det skulle flöda pengar in till den här forskningen så att man ska rekommendera mindre köttätande och därmed boosta andra typer av produkter på marknaden, vilket skulle gynna de här stora företagen. Vilket naturligtvis inte är sant, säger Victor Galaz till SR

EAT-Lancet-rapporten menade att vi bör äta mindre kött och mer frukt och grönt
EAT-Lancet-rapporten menade att vi bör äta mindre kött och mer frukt och grönt. Foto: Leif R Jansson / TT

De som lade mest tid och energi på att underminera studien kom från Storbritannien, USA och Kanada. Och till viss del lyckades de.

– I det material vi har kan vi utläsa att personer som vägde mellan för och emot den här rapporten över tid blev mer skeptiska. Jag tror inte att vi forskare riktigt vet hur vi ska hantera den här typen av kampanjer i sociala medier, säger Victor Galaz till Expressen.

Victor Galaz berättar för Expressen att han tycker att Twitter har ett ansvar att radera desinformation. Men också att forskarvärlden borde bli bättre på att bemöta sådana här kampanjer:

– Vi forskare behöver bli mer uppmärksamma på att sånt här kan hända. Och vi behöver ta debatten i sociala medier. Att publicera i The Lancet och skapa en egen hashtag räcker inte för att informera folk i det nya digitala medielandskapet.