Radar · Nyheter

Högre krav på fartygs utsläpp krävs

Regler för fartygs utsläpp av svavel har skärpts de senaste åren, men nu ställer man nya och hårdare krav för att minska klimatpåverkan.

Kryssningsfartygen är stora miljöbovar och bidrar till kraftiga koldioxidutsläpp i hamnarna de besöker. Vid en pågående Nordsjökonferens i Marsstrand ställs nu krav på att EU-länderna gemensamt ska tvinga fartygen att koppla in sig på elnätet i hamnar längs Nordsjön, rapporterar Sveriges radio.

I dag sker en stor del av utsläppen från kryssningsfartyg ute till havs. Men vissa fartyg har motorerna i gång även vid kajen för att få elektricitet, vilket kan försämra luften i hela städer.
 
– Vi vill försöka att påverka EU:s politik, så att EU kan besluta om ett regelverk som kräver att kryssningsfartyg ska kunna koppla sig till el från land och att internationella sjöfartsorganisationen gör samma sak, säger Jon Halvard Eide inom Nordsjökommissionen, till Sveriges radio.

Reglerna för sjöfartens utsläpp av svavel till luften har skärpts de senaste åren. Det har lett till att sjöfarten tvingats ställa om till lågsvavliga bränslen eller investera i nya fartyg som drivs med flytande naturgas.

Nästa år skärps svavelkraven ytterligare, men när det gäller utsläpp av till exempel koldioxid det svårt att komma överens om vad som ska gälla, enligt Sveriges radio.

Förra året trafikerade över 260 kryssningsfartyg Stockholms hamnar. För Göteborgs hamn beräknas i år 65 kryssningsfartyg anlöpa Göteborg.