Radar · Nyheter

Dubbelt så mycket tunnelbana i Köpenhamn

Samtliga tunnelbanetåg i Köpenhamn är förarlösa.

På söndag inviger drottning Margrethe Cityringen, Köpenhamns tredje metrolinje med 17 nya tunnelbanestationer. I ett slag får köpenhamnarna dubbelt så mycket tunnelbanetrafik – och utbyggnaden fortsätter.

Köpenhamn har hittills bara haft två metrolinjer, båda invigda på 2000-talet.

– Det är den frågan jag får allra oftast: Skulle vi inte ha gjort det här för 150 år sedan? Det är svårt för mig att svara på, säger Henrik Plougmann Olsen, vd i Metroselskabet.

Fördelen med att vara sen på bollen är att Köpenhamn från start kunnat ha förarlösa tåg som kör runt mellan små, kompakta stationer. Vid Hovedbanegården är till exempel den nya stationsplattformen bara tio meter bred och 44 meter lång.

Det lilla formatet har gjort det lättare att bygga ut tunnelbanenätet i en tätbebyggd stad, förklarar anläggningschef Andreas Koester.
Konstruktionerna blir effektiva och ekonomiska.

36 miljarder

Med Cityringen och ytterligare två stationer som öppnas i Nordhavn efter årsskiftet utökas antalet tunnelbanetåg från 34 till totalt 70. Antalet metroresor väntas öka från 65 miljoner i år till mer än 120 miljoner nästa år.

Prislappen är cirka 36 miljarder svenska kronor – och många år av byggröra i centrala Köpenhamn.

– Det är inte alltid som köpenhamnarna har älskat bygget av Cityringen – det har pågått i åtta år – men de kommer att älska resultatet, säger Henrik Plougmann Olsen.

Stramt och tidlöst

Under utformningen av Cityringen har ambitionen varit att ge var och en av de 17 stationerna ett uttryck som knyter an till hur det ser ut i omgivningen ovanför. Arkitekturen är genomgående klassiskt dansk – stram och tidlös – men genom att leka med material, färg och ljus har arkitektteamet gett varje station en egen identitet.

Nästa steg blir sträckan Köpenhamn H–Sydhavn, som ska öppnas 2024. Efter det blir det ytterligare en ny linje som ska serva Lynetteholmen, den helt nya stadsdel för 35 000 invånare som ska byggas på en konstgjord ö. Planen är att den ska börja byggas 2024, men än så länge är de politiska besluten inte på plats.

Köpenhamns metro

Cityringen är Köpenhamns nya tunnelbanering som bland annat passerar Hovedbanegården (Köpenhamns centralstation), Frederiksberg, Østerport och Kongens Nytorv.
Sedan tidigare finns ytterligare två metrolinjer och efter årsskiftet invigs de första två stationerna på ytterligare en, som ska vara helt färdig 2024.
Från 2024 kommer Köpenhamn därmed att ha totalt 44 tunnelbanestationer.
Köpenhamns metro drivs av Metroselskabet, som ägs av staten, Köpenhamns och Fredriksbergs kommuner.
Utbyggnaden av tunnelbanenätet är inte skattefinansierad. I stället av används intäkterna från försäljning av offentligt ägd mark till nya stadsdelar samt det överskott som metrotrafiken genererar.
Källa: Metroselskabet
TT