Radar · Djurrätt

Ny märkning gör det enklare att välja veganskt

Inte bara produkter omfattas av Djurens rätts nya veganmärkning.

Djurens rätt lanserar en ny märkning för veganska produkter med namnet I’m vegan. Logotypen ersätter den äldre märkningen, 100 % veganskt, och kommer i fortsättningen inkludera livsmedel, hygienartiklar och kosmetika.

Den gamla märkningen lanserades 2013 och sex år senare moderniseras utseendet för att bättre passa in i den veganska boomen som råder just nu, menar Djurens rätt. Ett 30-tal företag är redan anslutna till den nya märkningen, bland annat Yi Pin, Lejonet och björnen och Fry’s. Även kaféer och restauranger kan bli veganmärkta.

– En nyhet är att märkningen nu även kan certifiera hygienartiklar och kosmetika. Många konsumenter vill använda produkter som är fria både från djurtester och från animaliska ingredienser så att märka en produkt med I´m vegan är ett enkelt sätt att visa konsumenterna att produkten är djurvänlig, säger Francesca Vilches, konsumentansvarig på Djurens rätt, i ett pressmeddelande.

Både den gamla och den nya märkningen kommer finnas på marknaden en tid framöver tills samtliga företag har övergått till den nya logotypen. För att kontrollera att företagen lever upp till märkningen måste de lämna in underlag för alla sina märkta produkter. Kosmetikaföretag genomgår också en revision av en tredje part som kontrollerar att inga djurförsök förekommer.