Energi · Mat med Jenny

Ekologiska cashewnötter blir veganska dessertostar

Veganska varianter av brie, mögelostar och camembert produceras av Malmöföretaget Casheury.

En av de absolut vanligaste produkterna som veganer efterfrågar är bra ostar. Bristen på det brukar vara en bidragande anledning till att vegosugna blandkostare drar sig för att helt skippa mjölkprodukter. Osten är en helig ko – men nu finns ett nytt alternativ på hyllan: Casheury.

Det tog lång tid för marknaden att vakna och börja producera klassiska, men mjölkfria vardagsostar. De senaste åren har en lång rad varumärken marknadsfört ostar framför allt baserade på kokosfett. Men när det kommer till delikatess- och dessertostar har det varit mer tunnsått. Utanför Uppsala fanns tidigare Ultuna mejeri som gick i konkurs 2017.

I Malmö huserar den veganska raw foodinriktade restaurangen The Raw Kitchen. Förutom luncher, frukostar, bakverk och à la carte tillverkas här också ostar under varumärket Casheury. Bakom företaget står Simon Francis och Silvia Todeschini.

– Jag har varit vegan i 20 år och den enda sak jag har saknat under alla dessa år är ost. Det är svårt att ersätta och det saknades bra ersättningsprodukter på marknaden, så jag började utveckla mina egna växtbaserade ostar. Det har varit ett femårsprojekt, berättar Simon Francis.

Mögelostar väcker intresse

Han kommer ursprungligen från England och har erfarenhet från restaurangbranschen. För fem år sedan öppnade han sin första restaurang i Berlin. Där träffade han Silvia Todeschini, med rötter i Italien, som har en bakgrund inom makrobiotisk kost. Tillsammans har de jobbat fram de ostar som saluförs i dag, tillverkade genom traditionella tekniker.

Bland sorterna finns flera bredbara ostar samt mellanlagrade med smaker som vitlök, örter och rök. Och det som kanske väckt mest intresse: mögelostarna Cashew Brie och Blu och camembertosten Cambblu. Ostarna är baserade på ekologiska och Fairtrademärkta cashewnötter från Tanzania och de innehåller inga onödiga tillsatser, menar Simon Francis.

Veganer är tacksamma för att äntligen kunna äta växtbaserad blåmögelost och cashewbrie, men det är inte de som är den huvudsakliga målgruppen, hävdar Silvia Todeschini.

– Vår målgrupp är blandkostare. Medvetna människor med öppet sinne som är inte rädd att prova något nytt. Förutom att sälja ostarna i restaurangen och veganbutiker har vi försäljningskanaler som traditionella ostbutiker och delis. Vi vill ha Casheury bredvid traditionella ostar så att den kan nå en bredare målgrupp, säger hon.

Redo att expandera

Just nu säljs ostarna i ett par lokala, utvalda ostbutiker och vegetariska affärer i Malmö, Lund, Borlänge, Höganäs och Köpenhamn. Simon Francis och hans medarbetare planerar nu att marknadsföra cashewostarna på en bredare marknad.

– Vi håller på att öka produktionen för att möta efterfrågan och steg för steg ska vi ta in fler återförsäljare i fler städer. Vi har redan en lång väntelista av butiker och restauranger som har hört av sig och vill få tag i Casheury. Vi har fler ostsmaker på gång och kommer att lansera special edition seasonal ostar till jul, påsk, midsommar och dylikt, säger han.