Sedan i mars har tunnelbygget på Lovön stått utan byggentreprenör, efter att italienska LSAB avskedats på grund av arbetsmiljöproblem. Nu har upphandlingstiden löpt ut – men inget av anbuden håller måttet, skriver tidningen Byggindustrin.
Odetonerat sprängmedel som hittas ovan jord. Stängda utrymningsvägar. Rasrisk för tunga fordon. Det är några av säkerhetsbristerna som gjorde att byggföretaget Lovön samverkan AB (LSAB) blev av med kontraktet för bygget av den sexfiliga motorvägstunneln Förbifart Stockholm på Lovön i Mälaren.
I slutet av oktober löpte anbudstiden för nya entreprenörer ut. Men Trafikverket bedömer att ingen av dem når upp till kraven, säger Ove Strömberg, inköpsansvarig för Förbifart Stockholm hos Trafikverket till Byggindustrin:
– Jag vill inte gå in på några detaljer utan kan bara konstatera bristande konkurrens. Man kan säga att det faller på grund av flera olika faktorer.
Trafikverket väljer därför att avbryta upphandlingen. När en ny upphandling kommer att inledas är inte klart, men målsättningen är att den ska slutföras under början av 2020. Inköpsansvarig Ove Strömberg tror ändå att tidsplan och budget kan hållas.
– Vi bedömer att det inte kommer påverka tid och kostnad. Risk föreligger alltid men det gör det i alla projekt, säger han till tidningen.
I dag har omkring 15 entreprenörer avtal med Trafikverket om bygget av den 21 kilometer långa motorvägen. Sedan LSAB:s kontrakt för Lovön sades upp i mars har en så kallad skyddsentreprenör utfört visst förstärkningsarbete i tunnlarna.
Förbifart Stockholm har redan överskridit budgeten med 3,3 miljarder kronor, och försenats med fyra år, meddelade Trafikverket i november.
Läs mer: Inspekterade Förbifarten – skadades (artikel från maj 2018).