Biodiesel och etanol är i dag skattebefriade i Sverige. Men EU planerar att ta förbjuda skattelättnaden vid årsskiftet 2020/2021, rapporterar Ekot.
Biodrivmedel som biodiesel och etanolblandningen E85 säljs i dag utan skatt i Sverige, efter ett tillstånd från EU. Men vid årsskiftet 2020/2021 kan nya EU-regler förbjuda dagens skattebefrielse, vilket skulle göra bränslet dyrare.
Skatten skulle göra att Sverige får svårare att nå klimatmålen för transportsektorn, säger Jenny Näslund, handläggare på Energimyndigheten, till Ekot.
– Skulle skattebefrielsen försvinna så skulle utsläppen inte minska i den takt som behövs för att nå 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till 2030.
Skälet till EU:s planerade kursändring är att biobränsle tillverkat av grödor riskerar att konkurrera med livsmedelsproduktionen, samt kan minska biologisk mångfald. I stället vill unionen prioritera drivmedel som produceras av avfall, så kallat andra generationens biobränsle.
Resonemanget underkänns dock av Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds Universitet. Han säger till Ekot att det inte är någon större skillnad på första och andra generationens biodrivmedel i dagsläget:
– I ett längre perspektiv när vi kanske behöver allt mer åkermark för livsmedelsproduktion då kan bilden bli en annan. Men det är ganska långt dit.
Läs mer: Bilarna måste bli färre – men ser ut att bli fler (artikel från september 2019).