Zoom

Flygplatsutbyggnader möter protester på flera håll

Flygplatsen i Sälen har väckt blandade känslor och regeringen har mött kritik för att de investerat  250 av 700 miljoner i den privatägda flygplatsen.

På söndag, den 22 december, lyfter första planet från Bromma flygplats till den nybyggda flygplatsen i Sälen. Extinction Rebellion Stockholm är kritisk och kommer att genomföra en aktion, där bland annat sång utlovas, i samband med planets avgång. Även på andra platser i landet höjs röster mot flygplatsutbyggnader.

Flygplatsen, kallad ”Scandinavian Mountains Airport”, ligger i den västra delen av Sälenfjällen.

– Mitt i ett klimatnödläge har Sveriges regering investerat 250 miljoner i en flygplats. Vi kommer att stå synliga från landningsbanan med en 14 meter lång banderoll, säger Tomas Agnemo, aktiv i Extinction Rebellion Stockholm.

År 2014 bidrog regeringen Reinfeldt med en kvarts miljard kronor i investeringsstöd. Dåvarande näringsminister Annie Lööf (C) beskrev sin vision i en intervju i Sveriges Radio.

– Sälen, Trysil och Idre är ju norra Europas största friluftsområde, och regeringen vill ju utveckla det för att kunna skapa jobb i en region som kan utvecklas genom besöksnäringen.

"En flygplats som aldrig borde byggts"

Extinction Rebellion skriver inför söndagens aktion: ”Lösa internationella förhandlingar och vackra ord från Sveriges regering följs av att flyg lyfter till en flygplats som aldrig borde ha byggts, det tar resenärer till fjäll som snart inte kommer att kunna ta emot några skidturister då snön töar bort bort på grund av klimatförändringarna.”

– Vi vill inte skrämma individer som flyger utan uppmärksamma systemproblemet med flyg. Vi efterfrågar dialog med både medmänniskor som flyger och politiker med makt att förändra samhällsstrukturer, säger han.

”Vackra ord från Sveriges regering” syftar på Sveriges klimatpolitiska handlingsplan som släpptes tidigare i veckan.

– Det är bra att regeringen har en plan med ett integrerat klimatperspektiv för offentlig verksamhet men omställningen behöver ske mycket snabbare. Regeringen hoppas att teknik ska lösa klimatfrågan. En enkel klimatåtgärd som vi i Sverige kan göra direkt är att ställa inrikesflyget på marken, säger Tomas Agnemo.

Aktivistnätverket ställer tre krav: stoppa utbyggnader av flygplatser, beskatta flygbränsle och minska flygtrafiken kraftigt.

"En enkel klimatåtgärd som vi i Sverige kan göra direkt är att ställa inrikesflyget på marken", säger Tomas Agnemo från aktivistnätverket Extinction Rebellion Stockholm
"En enkel klimatåtgärd som vi i Sverige kan göra direkt är att ställa inrikesflyget på marken", säger Tomas Agnemo från aktivistnätverket Extinction Rebellion Stockholm. Foto: Privat

En delikat fråga för regeringspartierna

I oktober öppnade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upp för möjligheten att avveckla flygtrafiken på Bromma i förtid. Men förutsättningen är att Arlanda flygplats byggs ut med en ny landningsbana.

– Jag tycker att Bromma ska läggas ned och jag utesluter inte heller att det kan ske tidigare än 2038, säger Tomas Eneroth till Sveriges Television.

År 2038 löper flygplatsens tillstånd ut.

Miljö- och klimatminister Isabella Lövins (MP) kommenterade i ett mejl till Svenska Dagbladet att en utbyggnad av Arlanda inte är en del av januariavtalet, som slöts mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

”Miljöpartiet vill att Bromma Flygplats ska läggas ned och att marken ska användas till bostäder. Men vi ser inte att ytterligare en rullbana behöver byggas för att det ska vara möjligt.”

Signaturer mot flyginvestering i Kalmar

Även på andra platser i landet höjs röster mot flygplatsutbyggnader. I Kalmar län startade nätverket Friday for future en petition mot förslaget att investera 80 miljoner kronor i Kalmar Öland Airport. Hittills finns drygt 500 namnunderskrifter. Huvudargumenten är att utsläppen av växthusgaser måste minska, att investeringen är ”ett slöseri med skattepengar och att pengarna behövs inom vården”.

I november meddelade Region Kalmar län intentionen att köpa 50 procent av Kalmar Öland Airport från kommunen. Det formella beslutet tas i regionfullmäktige den 6 februari 2020.

Regionordförande Angelica Angelica Katsanidou (S) fick frågan: 4 av 5 flygresor går till Stockholm. Varför ska regionen få folk att välja ”smutsigare” resor än tåg och buss?

– Det här är något som efterfrågas mycket av näringslivet och myndigheter. Och när det gäller flygets miljöomställning jobbas det väldigt mycket med det, säger hon till Sveriges Television.

Regionen ska också lägga pengar på sjukvården och ni planerar att höja skatten med 49 öre. Ska ni verkligen prioritera ett köp av en flygplats?

– Det har inget med det att göra. Inget går in i driften utan detta är en balansteknisk lösning.