Mobbningen ökar i svenska skolor och allt fler elever lider av psykosomatiska besvär, visar SCB:s uppföljning av hur arbetet med FN:s Agenda 2030 går.
Hos både pojkar och flickor i åldrarna 11, 13 och 15 ökar andelen som blivit mobbade. För läsåret 2013/2014 svarade 12,6 procent att de blivit mobbade någon gång eller oftare de senaste månaderna. Motsvarande andel för läsåret 2017/2018 var 19,4 procent, enligt ett pressmeddelande från SCB.
Även psykosomatiska besvär blir vanligare. Andelen som lider av detta är högst bland 15-åriga flickor och lägst bland pojkar i åldern 11–13.
Samtidigt konstaterar SCB att den negativa trenden för svenska elevers skolresultat har brutits och elevernas kunskapsnivå stiger. Skillnader mellan olika grupper i befolkningen är dock stor – sedan slutet av 00-talet har den socioekonomiska bakgrunden fått större betydelse för elevernas betygsresultat.
Agenda 2030 omfattar 17 mål och 169 delmål som spänner över områden som miljö, arbetsvillkor och fattigdom.