Energi · Omöjliga intervjun

”Ni har lite svårt med satir”

Tage Danielssons Grallimatik är en bok om struntprat.

Tage Danielsson levde 1928–1985 och var författare, poet, filmregissör, skådespelare och komiker med stort samhällsengagemang, som syns i många av hans sketcher, böcker och filmer. Det var också han som startade det populära radioprogrammet Sommar. Syre har lyckats träffa honom och till och med fått en intervju.

Omöjliga samtal
Malin Bergendal möter Tage Danielsson

Tage Danielsson sover när jag kommer för att intervjua honom. Den Karl Bertil Jonssonska anblicken av hans rödkrulliga huvud mot de vita, bulliga kuddarna försätter mig nästan i julstämning. Kommer hans ömma moder månne in med stekta ägg och falukorv snart? Nej, ingen öm moder står för dörren. Däremot står det en tom tekopp på nattduksbordet.

– Hej Tage! Jag heter Malin och kommer från 2019. Jag ska intervjua dig, säger jag och puttar honom försiktigt på axeln.

– 2019? Nä fy fan, mumlar Tage och drar täcket över huvudet.

– Jag vet, det är ingen vidare tid att komma från. Lite mental atomvinter så där. Men vi tittar på Karl Bertil Jonsson varenda julafton och din sannolikhetsmonolog om kärnkraftsolyckan i Harrisburg från 1979 har 740 000 visningar på Youtube, ja alltså …

– Jaha, det var värst. Men om jag redan finns på den där Youtube, kan jag inte få vila i frid nu då?

Jo, det förstås, det är en rimlig begäran. Jag ber om ursäkt för att jag störde och glider ut och stänger dörren bakom mig. Men då ropar Tage:

– Vänta förresten! Jag kom att tänka på en sak.

Han har satt sig upp i sängen och håller i en grön bok.

– Känner du till den här? Tage Danielssons Grallimatik heter den, säger han.

– Ja, den stod i bokhyllan på toa hemma hos min far när jag var barn. Jag har nog läst den hundra gånger. En underbar dissekering av olika sätt att snacka skit!

– Ja, det var just det. Det är satir, va. Ni har lite svårt med sånt på 2010-talet, har jag förstått, och därför vill jag säga en sak om den här boken. Det är inte en handbok i argumentationsteknik, som ni tycks tro. Det är precis tvärtom.

Tage bläddrar fundersamt i boken.

– Till exempel generaliseringsövningarna i kapitlet Generaliseringar. Där ville jag driva lite med fördomar och visa hur de liksom hänger ihop. Jag har skrivit det som en handbok på skoj. Eller kapitlena Fagert strunt och Samtalssabotage. Jag menade inte att folk skulle ta dem på blodigt allvar och använda dem som förebilder!

Har du hängt med i samhällsutvecklingen sedan du dog 1985, eller har du annat för dig? frågar jag.

– Jag försöker låta bli. Det är ju inte så kul att se att sånt vi sa på skoj för att det var så dumt plötsligt sägs på fullt allvar. Och värderingarna i samhället … jag förstår inte vad ni håller på med! Ja alltså, du verkar ju rätt snäll. Men fascism? Och det här med att stänga gränser och tävla i cynism och kalla det realism. Va?

– Om du skulle göra en sketch om läget i dagens Sverige, vad skulle det bli?

– Ja du, det skulle bli svårt. För att göra en sketch måste jag ju veta vad som är lite för dumt för att tas på allvar. Och det vet jag inte om 2019. Jag kommer inte på något som alla skulle fatta att ingen menar.

– Jag kom att tänka på sketchen med mannen som ansöker om att få finnas. Där du spelar tjänstemannen som tycker att det är lite för mycket begärt och att mannen inte har några bra argument. Där han står skulle det ju kunna växa en pensé om inte han stod och fanns!

– Ja, fast den har ju inte jag skrivit. Det var Martin Ljung.

– Oj, förlåt!

– Det spelar egentligen ingen roll. Det är en sån där grej som jag undrar hur den skulle tas emot i alla fall. Tänk om regeringen skulle komma med ett förslag nästa dag som skulle göra den sketchen till aktuell dagspolitik! Och om Statistiska centralbyrån skulle göra en undersökning som visade att 60 procent av svenska folket tyckte det var bra! Du kanske fattar varför jag helst ville sova vidare?

Jag svarar att det är därför vi skulle behöva Tage Danielsson i dag. Någon som på ett samtidigt knivskarpt och vänligt sätt kan visa varför dumheter är dumheter och få oss att skratta åt dem istället för att kopiera dem. Tage ser rätt glad ut, men protesterar.

– Jamen det kan väl inte jag hålla på med långt efter min död heller! Någon gång måste jag få ledigt. Får jag gå och lägga mig nu? Ta inte illa upp, men nästa gång tänker jag vakna i en helt annan tid …

– Tack för att jag fick prata med dig en stund i alla fall. Sov gott!

– Gonatt!

Filmer av och med Tage Danielsson:

• Svenska bilder (1964)
• Att angöra en brygga (1965)
• Mosebacke Monarki (tv-serie) (1967)
• Skrållan, Ruskprick och Knorrhane (1968)
• I huvet på en gammal gubbe (1968)
• Herkules Jonssons storverk ( julkalender) (1969)
• Äppelkriget (1971)
• Mannen som slutade röka (1972)
• Ägget är löst! (1975)
• Släpp fångarne loss, det är vår! (1975)
• Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton (1975)
• Picassos äventyr (1978)
• Sopor (1981)
• P & B (1983)
• Ronja Rövardotter (1984)
• Falsk som vatten (1985)

Böcker av Tage Danielsson

• Tage Danielssons Bok (1963)
• Sagor för barn över 18 år och däri ingående Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton, som även gjorts en tecknad film på. Filmen visas varje julafton i SVT (1964)
• Tage Danielssons Postilla (1965)
• Grallimatik (1966)
• Å, vilken härlig fred! (tillsammans med Hans Alfredson) (1967)
• Tage Danielssons Samlade dikter 1967-1967 (1967)
• En soffliggares dagbok. 1–15 september 1968 (1968)
• Mannen som slutade röka (1968)
• Herkules Jonsson och de makalösa mellan dagarna (1969)
• Tage Danielssons Typer (1970)
• Tage Danielssons Tankar från roten (dagsverser ur tidningen Arbetaren) (1974)
• Tage Danielssons Bokbok (urval från sex böcker) (1975)
• Tage Danielssons Tanke från roten (1975)
• Tage Danielssons Rotbok (1977)
• Tage Danielssons Mytologi Ny svensk gudalära (1978)
• Texten till Animalen. En musikalisk fabel (1980)
• Samlade tankar om kärnkraft (1980)
• Tage Danielssons Paket (1984)
• När Ronja Rövardotter blev film (med illustrationer av Denise Grünstein, Joakim Strömholm och Per Åhlin) (1984)
• Tage Danielssons Samlade tankar från roten (1985)