Intro

Välkommen till dagens Syre

Vart du än dig i världen vänder kan du se Oatlys gigantiska reklamkampanjer för havremjölk. I alla fall i storstäderna. Stockholms centralstation är tapetserad med företagets reklamkampanj Spola mjölken, likaså i Malmö och Göteborg. Veganer är generellt frälsta i Oatley. Men alla är inte lika glada över företagets känga mot mjölkindustrin.
Nu pågår även en rättslig tvist mellan Oatley och Arla, efter att Oatley snott de påhittade mjölknamnen pjölk, trölk, brölk och sölk från Arla. Fortsättning lär följa i matchen mellan havremjölk och komjölk.

Men det är inte bara reklam för havremjölk som ska möta dig i Malmö. I en nära framtid ska Möllevången prydas av 150 nya värmetåliga träd: kejsarträd, pagodträd och kinesträd genom projektet ”Ett grönare Möllan”.

Syres ledarskribent Lennart Fernström är besviken över friåret som blev ett ofrihetens år:

”Det är arbete till varje pris som gäller. Inte knyppling, inte fritid, inte återhämtning, utan endast utbildning som kan göra dig till ett kugghjul som passar bättre i samhällsmaskineriet och på arbetsmarknaden”, skriver han.

Läs även om varför krönikören Jerker Jansson äcklas av Kristdemokraterna och den gammaltestamentliga sörjan som väller in från höger.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV