Radar · Miljö

Våg av uttjänta bilbatterier från 2030

Elbilar blir allt populärare, men batterierna återvinns inte. Forskare räknar med att stora mängder bilbatterier kommer vara uttjänta runt 2030, och då behöver man vara förberedd för att kunna ta vara på värdefulla metaller.

IVL Svenska miljöinstitutet har i en rapport till Nordiska ministerrådet studerat vad som händer med elbilsbatterier när de är uttjänta. Resultatet av studien visar att det i dagsläget återvinns små mängder, men att de batterier som används i dag kommer bli tillgängliga någon gång mellan 2025 och 2030. Och då kommer antalet som behöver återvinnas bli fler. 

– Fram till idag har mycket få batterier från bilar och bussar samlats in. Den stora vågen med uttjänta batterier börjar 2030. Då gäller det att vi har väl fungerande återvinning på plats så att vi kan ta vara på de värdefulla metaller som ingår i dessa batterier, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Exakt hur många litiumjonbatterier från bilar och bussar som skickas till återvinning i dag är svårt att uppskatta, eftersom de blandas med andra batterier i den statistik som finns att tillgå. Studien förutspår också ett stort återvinningsbehov av elcykel- och cykelbatterier, men då de väger lite blir de i det stora hela ganska obetydliga.

I Europa sker effektiv återvinning av kobolt, koppar och nickel. Men inte litium, eftersom kostnaden för återvinning är hög. Enligt IVL behöver ny teknik tas fram, för at kunna återvinna alla metallerna.

– Det är alltså viktigt att utveckla återvinningsteknikerna vidare för storskalighet redan nu och inte minst med tanke på de batterifabriker som planeras i Europa och deras metallbehov. Viktigt är också att alla batterier verkligen samlas in och återvinns, säger Lisbeth Dahllöf i pressmeddelandet.