Radar · Nyheter

Fler reagerar mot shoppinghets

Handeln under de importerade shoppingdagarna Black Friday och Singles day har vuxit kraftigt i Sverige de senaste åren, men det har också motreaktionerna.

Sedan många år infaller den internationella dagen ”En köpfri dag” i slutet av november. Men mer än 68000 personer hade på torsdagen också svarat på Naturskyddsföreningens upprop på Facebook: ”Black Friday – Jag köper det inte”. Samtidigt har motreaktionen White Monday som startade förra året väckt mer uppmärksamhet. Det är ett initiativ som samlat mer än 100 företag, organisationer och influerare som visar på alternativ till nykonsumtion.

– White Monday är ett utmärkt tillfälle att informera om de negativa konsekvenser som den ökade konsumtionen kan leda till – dels i form av klimatutsläpp, dels allvarlig påverkan på djur och natur på jorden, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

Ett trendbrott är också att ”årets julklapp”, som varje år utses av Handelns utredningsinstitut, detta år är ”det återvunna plagget”.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV