Radar · Nyheter

Företag grönmålar produkter

Tomas Oneborg/TT | Svepande uttryck som grön, hållbar och etisk blir allt vanligare .

Hållbart, klimatsmart och ekologiskt är allt mer förekommande termer i företagens marknadsföring. Och allt fler konsumenter väljer ett miljövänligt alternativ. Men hur vet man om företag verkligen håller vad de lovar?

Allt som glimmar är inte guld. På samma sätt kan man beskriva företag som grönmålar sin marknadsföring för att framstå som mer miljövänliga, hållbara eller etiska, utan att egentligen vara det.

Ett exempel är ett svenskt bageriföretag som påstod att brödet bakas med egen vindkraft. Företaget har visserligen egna vindkraftverk – men när Konsumentverket hörde av sig kunde de inte bevisa att elen vindkraften användes i produktionen. Företaget tvingades ta bort märkningen.

– Eftersom miljö är ett sådant komplext område ställs särskilt höga krav, säger Ida Nyström, processförare på Konsumentverket, till TT.

Grönmärkning blir vanligare – inom alla områden och branscher. Symbolerna pryder allt från smink till kläder, mat och drivmedel.

– Vi vill ju att konsumenter ska kunna göra medvetna val. Men risken finns att folk blir avtrubbade.

Många vet nog inte ens om att de blir lurade, säger Nyström.

Falsk eller vilseledande marknadsföring där företag eller organisationer beskriver sig som mer miljövänliga än vad de faktiskt är går under begreppet greenwashing, eller grönmålning som det heter på svenska.

Miljöpåståenden får inte vara vilseledande. Vid märkning på varor och tjänster krävs att kriterierna på ett enkelt och tillgängligt sätt visar miljöfördelar jämfört med konkurrerande produkter.

Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, säger att livsmedelssektorn är lite enklare att navigera i, med flera tydliga märkningar från tredje part.

Där finns Bra miljöval, Svanen, Krav eller EU-blomman. Men när det kommer till den övriga marknaden finns inte lika befästa märkningssystem.

– Som konsument är den här djungeln med fina ord väldigt förvirrande. Kunden kan tro att det finns ett märkningssystem, men många gånger är det företaget själv som satt dit det, säger Karin Lexén till TT.