Radar · Nyheter

Bokningskrånglet hämmar tåget

Michael Probst/AP/TT | Att boka tåg ut i Europa är krångligt – medan en flygbiljett finns bara några klick bort.

Europa har mer än 210 000 kilometer järnväg. Men att boka en tågresa från Sverige till kontinenten är krångligt och omständligt, trots att intresset för att välja rälsen verkar öka.

Att boka en flygbiljett ut till Europa går på några knappklick. Att försöka sig på samma resa med tåg leder lätt till huvudkliande, användande av flera tågbolags olika sajter och inte sällan kostsamma förslag.

– Bokningssystemen är tydligen extremt olika, man har gjort försök att anpassa dem, men det var svårare än man trodde. Jag är också jättearg över att det inte går. Det är helt knäppt att det är så svårt att köpa tågbiljett, säger Sebastian Stichel, föreståndare för järnvägsgruppen vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH).

Det finns historiska förklaringar till att resor över landsgränsen med räls är krångligt. Systemen utvecklades ofta nationellt, med olika spårbredd, signalsystem och strömförsörjning, vilket gjort att det funnits ett motstånd mot att harmonisera systemen.

Fram till början av 2000-talet fanns ändå en internationell prägel. Men när flygtrafiken blev så pass billig släppte många tågbolag den internationella marknaden. SJ slutade exempelvis med sin internationella försäljning 2014, med undantag för Köpenhamn, Narvik och Oslo.

Internationell trafik innebär en del byråkratiska hinder, exempelvis måste en operatör göra en ansökan om att få sitt tåg godkänt i varje land. Dessutom finns de tekniska hindren. Strömförsörjningssystemen varierar mellan länder – exempelvis är de olika i Sverige och Danmark – liksom signalsystem och rälstyp.

– Ett tåg som går bra i ett land kan gå ganska skakigt i andra länder, säger Stichel.

TT: Är det omöjligt att få ett tåg att fungera i alla länder?

– Nej, det är det inte omöjligt, men det är inte självklart, säger han.

På Centralens Resebutik i Kalmar drar man nytta av bokningskrånglet, men också ett ökat intresse för att välja tåget.

– Förr var det mycket tågnördar, men nu är det verkligen ett brett utbud från unga till gamla. Många är förstagångsresenärer, säger delägaren Ivar Karlson.

Han berättar att när det kommer till att boka biljetterna så hamnar kunderna ofta till slut hos hans firma, eller de konkurrenter som finns.

– Klimatdebatten har gjort att folk börjar tänka till, och många gånger väljer då tåg. Vi jobbade som djur förra året, och i år har vi sålt tre gånger fler biljetter. Det är något som har hänt, det gäller bara att hänga med, säger han.

Enligt Ivar Karlsson är några orsaker till krånglet att många tågoperatörer i Europa ännu inte börjat med digitala biljetter, och att fusk med Interrailkorten gjort att många tågbolag kräver att man dyker upp personligen och visar upp kortet för att kunna boka en biljett. Men Ivar Karlsson tror att förändringens vindar blåser även inom tågbranschen.

– Fast det är 30 länder som ska komma överens. Men jag känner att det är ett ökat fokus på frågan. Om intresset fortsätter att öka så måste man tänka till, säger han.

Fakta: Tre tågrutter ut i Europa

Det finns flera sätt att ta sig ut i Europa med tåg. Oftast bygger utresan på tåg till Köpenhamn eller snälltåget till Berlin. Här är tre alternativ enligt Centralens Resebutik i Kalmar. Enligt företaget behövs minst en veckas restid totalt, för att resan inte ska bli för stressig. Priset kring 3 000 kronor för en vuxen, plus uppemot någon tusenlapp extra för platsreservationer och exempelvis nattåg. En vuxen kan ta med sig två barn under tolv år gratis.

Berlinrutten: Sverige–Berlin–Dresden–Prag–Bratislava och avsluta med antingen Budapest eller Wien, och sedan samma väg tillbaka.

Italienturen: Sverige–Hamburg–Innsbruck–Verona–Florens–Rom–Gaeta–Rom–Pisa–Genova–Milano–Lugano–Zürich–Sverige.

Londontrippen: Sverige–Köpenhamn–Köln-Bryssel (med Brügge)–London–Paris–Strasbourg–Hamburg-Köpenhamn–Sverige.