Glöd · Debatt

Klimatet väntar inte – minska flygandet nu!

En del tror att vi med hjälp av biobränslet kommer kunna flyga lika mycket som tidigare, men problemet är att biobränsle är dyrt och det skulle kunna användas mer effektivt, skriver Mia Sköld (MP).

DEBATT Norrköpings nye flygplatschef Sten Norinder har sagt att i framtiden kommer flyget vara det mest miljövänliga transportmedlet. Jag önskar verkligen att han kommer att få rätt, men lite skeptisk kommer jag nog att vara ett tag till.

Flyget står för omkring 2 procent av de globala utsläppen av koldioxid och framställs som en riktig miljöbov. Det finns olika bud om hur vi kan minska flygets klimatpåverkan. En av de mest uppmärksammade idéerna är att flyga mer för att flyget ska kunna satsa mer på att utveckla fossilfria bränslen. En annan är att införa kvotplikt för bränsleinblandning och en tredje är att begränsa antalet tillgängliga flygresor genom att göra dem astronomiskt dyra.

Det finns tankar om att en kombination av biobränsle och modernare flygplan skulle kunna halvera flygets utsläpp på bara 10 år. Det skulle kunna innebära att vi får ett fossilfritt inrikesflyg inom 20 år. Problemet med biobränsle, som vi skulle kunna producera här, är att bränslekostnaden blir minst fyra gånger dyrare. Samtidigt behöver vi fundera på hur biobränslet kan göra mest nytta. Troligtvis kan vi minska de totala utsläppen mer om vi ställer om den landbaserade transportsektorn till 100 procent fossilfritt.

Ett annat problem är att vi flyger allt mer.

Beräkningar från KTH pekar på att även om vi ersätter allt flygbränsle som i dag tankas i Sverige med biobränsle år 2030, så kommer klimatpåverkan från svenskars totala flygresande att vara lika stor som nu.

Det finns förstås framtida tekniska lösningar vid horisonten. Airbus och Rolls Royce arbetar med att utveckla eldrivna passagerarflygplan. Prototyper beräknas vara färdiga kring år 2020 men antalet passagerare och planens räckvidd är fortfarande mycket begränsade. Då är det kanske klokare att ta tåget istället. Ännu längre fram talas det om elflygplan med vätgasdrivna bränsleceller för längre räckvidd och överljudsflygplan som kan flyga jorden runt på några få timmar.

Jag brukar säga att tekniken ska rädda världen och så är det nog också när det gäller flygresandet en dag. Flygplan som drivs med miljövänligt framställd el kommer att vara det enda möjliga miljövänliga alternativet, men innan den tekniska utvecklingen sjösatts i större, internationell skala, så är ett kraftigt minskat flygresande livsavgörande för vår planet.

Klimatet väntar inte. Det är #nu vi måste välja.