Glöd · Ledare

Ursäkterna för att flyga håller inte

Fler och fler har efter den senaste månadens flygdebatt börjat problematisera sitt flygande och titta på alternativ. Centralens resebutik i Kalmar, som är den mest profilerade resebyrån på tågresor till utlandet, jobbar nu från tidig morgon till sen kväll för att hinna med. Till både Facebookgruppen ”Tågsemester” och ”Jag flyger inte – för klimatets skull” har det strömmat till nya medlemmar. När jag själv skrev en ledare för två veckor sedan om att du bör skämmas om du flyger, meddelade en läsare att den nu skulle slopa långresan med flyg och semestra på närmare håll. En annan talade om att hen börjat titta på och planera en tågsemester. En tredje bad om tips på hur en enkelt hittar och bokar tågresor ut i världen (ovan nämnda Centralens resebutik i Kalmar är ett bra tips om en vill ha hjälpa att boka, www.bahn. com/en om en vill boka själv och seat61.com är suveränt för tips och inspiration).

Intresset för att skippa flyget har helt enkelt fått sig ett rejält uppsving, men vi ska ändå inte lura oss att flygtrenden ännu är bruten. Flygkramarna är många och högljudda i försvaret av sitt privilegium.

Men argumenten för att fortsätta att flyga som vi fått höra senaste veckorna har känts alltmer desperata. Det har varit allt från att det egna flygandet är de rika gubbarnas fel (Hanna Lidström, språkrör i Grön ungdom) till att vi ska flyga mer så att flygbolagen får råd att ställa om (Sara Skyttedal, partistyrelseledamot i KD). Från att flygandet kommer skapa demokrati i Kina (Viggo Cavling, chefredaktör på rese- och turistindustrins affärstidning Travel News) till att forskningsresultaten runt flyg skulle vara ”alternativa fakta och hittepåuppgifter” (Henrik Littorin, generalsekreterare för branschorganisationen Svenskt Flyg).

En av de vanligaste myterna som sprids är att flygets utsläpp är marginellt. Parallellt med det förs också ofta fram vad just den personen gör för miljön som gör att den kan flyga. Den avstår från kött, åker inte bil, sopsorterar och så vidare. Det är förstås utmärkt att sopsortera, det bör vi alla göra, men det kan aldrig kompensera en flygresa. Du kan hålla på att sopsortera tills du dör, miljövinsten kommer ändå inte att motsvara den skada på klimatet som en enda Thailandsresa gör. Det går liksom inte att jämföra på samma skala.

Däremot är det riktigt att det gör stor skillnad om du slopar kött, mjölkprodukter och bilen. De är, liksom flyget, de riktigt stora klimatbovarna i ditt liv om du ägnar dig åt de sysslorna.

Tittar vi globalt är både djurindustrin och bilismen klart större bovar än flygandet, men det beror på att de allra flesta inte flyger. Förra året var det bara 3 procent av jordens befolkning som flög och bara 18 procent av jordens befolkning har någonsin flugit. Trots det står flyget globalt för en tjugondel av de klimatpåverkande utsläppen.

Ofta slänger flygkramarna ut en lägre siffra på 2–3 procent, men då har de bara räknat på koldioxid och inte på utsläppen av vattenånga och kväveoxider, som ger större klimateffekter på hög höjd.

Tittar vi istället på hur vi i den rika delen av världen beter oss får vi helt andra siffror. I Sverige ligger utsläppen för flyg i dag på samma nivå som bilismen, med den skillnaden att det ökar i snabb takt (6 procent förra året). Flyget är alltså inte bara ikapp bilismen utan i en rasande fart på väg förbi när det gäller utsläppen.

Att flyga är också den allra mest utsläppsintensiva aktivitet du som privatperson kan ägna dig åt, eftersom det tar extremt mycket energi att få ett flygplan att flyga. Faktum är att med en enda resa till Thailand har du bidragit till mer växthusgaser än du kan göra totalt under ett år om du ska leva hållbart. Allt annat du gör det året kommer att ske utanför de planetära gränserna.

Andra, som Annie Lööf, ursäktar sig med att de inte flyger så mycket. I Lööfs fall handlade det enligt henne om fyra privata flygresor i fjol (hur mycket hon flyger i jobbet avslöjar hon inte), varav den senaste var en långresa till Florida. Att påstå att det är ett minimalt flygande som knappt går att minska, som Lööf gjorde, är att tappa alla perspektiv. Det är långt över vad Medelsvensson flyger och då är Medelsvensson i detta sammanhang en global värsting.

Vad den senaste månadens flygdiskussion tydligt har visat är att det nästan aldrig finns några hållbara ursäkter för att flyga, men däremot gott om bortförklaringar. Den har också visat hur långt vi har kvar, hur stort motståndet är, hur mycket mer som behövs för att både politiker, andra makthavare och den stora massan av flygresenärer ska börja ta sitt ansvar.

Men framför allt har den visat att flygnormen går att rubba, den är inte för alltid given och när proppen nu är ur kan det gå fort. Nu gäller det bara att se till att proppen inte åker in i igen genom att gång på gång visa på såväl det orimliga i flygandet som alla fina alternativ som finns.

Tumme upp:

Miljöinstitutet IVL föreslår att statliga Swedavia ska få i uppdrag att jobba för minskat flygande på motsvarande sätt som Systembolaget.

Tumme ner:

Direktimporterade försändelser från Kina som landar på Arlanda påstås ha ökat med 60 procent under 2017, till 150 000 paket om dagen.