Radar · Nyhet

Indiskt taxiföretag stärker kvinnor i megastaden Mumbai

Jahhavi Kshsarter kör ut på Western Express Highway och är noga med att undvika svärmen av bilar, lastbilar och motorcyklar som visslar förbi. Hon är en av 65 anställda i ett taxiföretag i Mumbai som bara har kvinnliga chaufförer.

Viira Cabs är en taxitjänst som drivs av kvinnor för kvinnor och som lanserades för tio år sedan i Mumbai, en stad som med förorterna har närmare 22 miljoner invånare. Företaget anställer bara kvinnliga chaufförer som alla är utbildade i självförsvar. Viira startades av entreprenören och aktivisten Preeti Sharma Menon och utgör en plattform för fattiga kvinnor i staden. Bilarna går på biogas och chaufförerna är utbildade i att köra mjukt och säkert.

Bland kvinnorna finns de som är ensamma familjeförsörjare. Jahhavi Kshsarter säger att hon nu kan tjäna mer än 10 000 rupier per månad, motsvarande cirka 1 300 kronor, vilket är en hygglig lön i Indien.

Viira, som betyder modig kvinna, är även ett rekryteringskontor och en skola som erbjuder förarutbildning. Företaget har en tolv veckor lång utbildning med körlektioner samt utbildning i trafiksäkerhet, fordonskunskap, muntlig kommunikation, kvinnors rättigheter och självförsvar.

Kursdeltagarna får också tips om hur de ska hantera ilska på vägarna och undvika konflikter. Inkluderingen av kvinnor inom transportservicen har ett dubbelt syfte – att ge kvinnor möjlighet till en säker resa och att skapa arbetstillfällen för kvinnor som kommer från fattiga förhållanden. Viira Cabs strävar också efter att bidra till ökad säkerhet på vägarna genom att främja säker, defensiv körning.

– Trafiken här i staden är farlig. Jag vet för båda mina föräldrar omkom i en trafikolycka. Men det här är mitt levebröd. Jag kör taxi för att kunna försörja mig och min sexåriga son, säger Jahhavi Kshsarter till IPS.

De manliga förarna i staden skrattar när de ser en kvinna bakom ratten. -De säger att kvinnor inte kan köra bil och försöker att köra om mig, säger Jahhavi Kshsarter medan hon navigerar säkert genom trafiken i morgonrusningen.

Gatorna ekar av ljudet från bilar och lastbilar som skramlar fram målade i ett kalejdoskåp av färger, mönster, slogan och symboler. Rusande motorer och otåliga tutor fyller luften. Bland kunderna finns turister, stadsbor och även Bollywoodstjärnor.

Jahhavi Kshsarter berättar med ett stort leende att hon träffat en av de mest kända filmskådespelarna, Salman Khan. En gång körde hon en vän till honom från flygplatsen till hans lägenhet i medelklassförorten Bandra i västra Mumbai.

Jahhavi Kshsarter tog sitt körkort för tio år sedan och började arbeta som taxichaufför.

– Jag har ett litet barn och ingen annan som hjälper mig. Jag var tvungen att hitta ett jobb för att kunna försörja mig och min son och så att jag skulle kunna betala hans skolavgift. Jag hoppas att min son blir en stor man en dag.

Sonen går i en privatskola i staden Pune, 150 kilometer från Mumbai där hon kan besöka honom en gång i halvåret.

I kollektivtrafiken i indiska storstäder utsätts många kvinnor för sexuella trakasserier. De senaste årens debatt om kvinnornas utsatta situation har ökat behovet av säkra transporter i flera storstäder.

År 2015 dömdes en av chaufförerna vid taxibolaget Uber för att ha våldtagit en 27-årig chef för ett finansbolag i New Delhi. Och mordet och den brutala gängvåldtäkten på en 23-årig student på en buss i New Delhi 2012 gav upphov till starka protester. Händelsen skakade om hela Indien.

Sedan dess har diskussionen om våld mot kvinnor fått ett större utrymme i samhällsdebatten. Det tvingade bland annat regeringen att inrätta en panel för att ändra lagar som berör våld mot kvinnor.