Radar · Nyhet

H&M backar från löfte om rimliga löner

850 000 sömmerskor ska kunna leva på sin lön 2018. Det lovade Hennes&Mauritz för fyra år sedan och fick stor uppmärksamhet. När det snart är dags att utvärdera driver Fair action kampanj för att klädjätten att hålla löftet. Men H&M har ändrat sitt mål.

Larmrapporterna har varit många om arbetsförhållandena för de som tillverkar kläder i Sydostasien.

Därför var det många som välkomnade att H&M deklarerade att 850 000 anställda i de fabriker som levererar kläder åt bolaget skulle få en lön som täcker de grundläggande behoven.

Men än så länge har det gått långsamt. Därför samlar nu Fair action in namn via sociala medier för att få H&M att leva upp till vad man sagt.

–Tittar man på lönesiffrorna i deras egen hållbarhetsrapport för 2016 har det inte hänt särskilt mycket. Kampanjen är ett sätt att engagera konsumenter som vill ge HM en push framåt, säger Malin Kjellkvist, Fair actions kampanjansvariga.

Behovet av förbättring av villkoren för textilarbetarna är akut, menar Malin Kjellqvist. Inte minst i Bangladesh och Kambodja där en stor del av H&Ms kläder tillverkas.

– Arbetspassen är extremt långa. Trots det räcker inte lönen för att köpa mat för dagen eller betala skolgång för sina barn. I Kambodja svimmar sömmerskor varje månad, troligen för att många är undernärda i kombination med att det är väldigt varmt i fabrikerna, säger Malin Kjellqvist.

H&M avböjer att ställa upp på intervju och på frågan om de kommer nå målet om dräglig lön till 850 000 anställda hänvisar de till andra mål. Minst hälften av det som produceras ska komma från fabriker med demokratiskt valda representanter och ”fungerande lönestrukturer ska vara på plats”, men något mål om lönenivåer vill de inte kännas vid.

”Ambitionen är den samma som tidigare, men vi mäter på ett annat sätt”, skriver företagets presskontakt Helena Johansson i ett mejl.

H&M är inte ensamma om att sälja kläder tillverkade i fabriker med dåliga arbetsvillkor. Men som världens näst största klädföretag förtjänar man extra uppmärksamhet, menar Malin Kjellqvist.

– De är en stor aktör. Många sneglar mot hur de agerar i hållbarhetsfrågor och följer efter, säger hon.