Radar · Nyhet

FN tar hjälporgan på Medelhavet i försvar

I hektiska räddningsoperationer ledda av italiensk kustbevakning har sammanlagt 6 000 migranter undsatts på Medelhavet. Libyen hälsar att de inte hinner stoppa alla som ger sig av i undermåliga båtar – och FN tar hjälporganisationerna i försvar.

EUs gränsbevakningsorgan Frontex har anklagat organisationer med räddningsbåtar i Medelhavet för att agera ”taxi” utanför Libyens kust, och organisationer som Läkare utan gränser har huggit tillbaka.

Och nu får de eldunderstöd av FNs flyktingkommissarie Filippo Grandi – som uttryckligen nämner italienska kustbevakningen, Frontex-insatsen – och organisationerna – i ett uttalande:

”Tillsammans räddar de tusentals liv”, skriver han.

Grandi fortsätter med att organisationerna räddade över 46 000 migranter i centrala Medelhavet i fjol, och att de stod för över 26 procent av samtliga räddningsoperationer. I år är det hittills uppe i 33 procent.

När våren kommer försöker tusentals migranter från afrikanska länder och Mellanöstern varje dygn ta sig till Europa. Men många färdas i överlastade båtar i uselt skick.

Under fredagen och lördagen räknar Italien till cirka 6 000 räddade. De plockades upp av kustbevakning, flottan, Frontex och hjälporganisationer.

Libyens kustbevakning säger att den lyckades hejda 170 personer i lördags. I fredags rapporteras fiskare ha stoppat uppemot 400 personer som försökte ge sig av från Libyen.

Fram till den 25 april hade 43 490 migranter i år kommit till Europa sjövägen. Mer än 1 000 har omkommit eller saknas.

Libyen har blivit ett nav för flyktingsmuggling, eftersom landet efter diktatorn Muammar Gaddafis fall är i stort sett laglöst och överfarten till Italien är relativt kort. Enligt en del beräkningar kan det handla om miljoner människor som är i Libyen och vill ta sig till Europa. De flyr från svält och krig, men är också mer renodlat ekonomiska migranter.

I delar av södra Italien börjar läget bli desperat, och landet försöker både få mer hjälp från övriga EU och styra upp situationen i Libyen. Både manskap och nya kraftfulla motorbåtar, vilket krävs för att kunna konkurrera med smugglarna, har börjat skickas till Libyen.

Den libyska kustlinjen är nästan 180 landmil och därmed mycket svårbevakad.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV