I hektiska räddningsoperationer ledda av italiensk kustbevakning har sammanlagt 6 000 migranter undsatts på Medelhavet. Libyen hälsar att de inte hinner stoppa alla som ger sig av i undermåliga båtar – och FN tar hjälporganisationerna i försvar.
EUs gränsbevakningsorgan Frontex har anklagat organisationer med räddningsbåtar i Medelhavet för att agera ”taxi” utanför Libyens kust, och organisationer som Läkare utan gränser har huggit tillbaka.
Och nu får de eldunderstöd av FNs flyktingkommissarie Filippo Grandi – som uttryckligen nämner italienska kustbevakningen, Frontex-insatsen – och organisationerna – i ett uttalande:
”Tillsammans räddar de tusentals liv”, skriver han.
Grandi fortsätter med att organisationerna räddade över 46 000 migranter i centrala Medelhavet i fjol, och att de stod för över 26 procent av samtliga räddningsoperationer. I år är det hittills uppe i 33 procent.
När våren kommer försöker tusentals migranter från afrikanska länder och Mellanöstern varje dygn ta sig till Europa. Men många färdas i överlastade båtar i uselt skick.
Under fredagen och lördagen räknar Italien till cirka 6 000 räddade. De plockades upp av kustbevakning, flottan, Frontex och hjälporganisationer.
Libyens kustbevakning säger att den lyckades hejda 170 personer i lördags. I fredags rapporteras fiskare ha stoppat uppemot 400 personer som försökte ge sig av från Libyen.
Fram till den 25 april hade 43 490 migranter i år kommit till Europa sjövägen. Mer än 1 000 har omkommit eller saknas.
Libyen har blivit ett nav för flyktingsmuggling, eftersom landet efter diktatorn Muammar Gaddafis fall är i stort sett laglöst och överfarten till Italien är relativt kort. Enligt en del beräkningar kan det handla om miljoner människor som är i Libyen och vill ta sig till Europa. De flyr från svält och krig, men är också mer renodlat ekonomiska migranter.
I delar av södra Italien börjar läget bli desperat, och landet försöker både få mer hjälp från övriga EU och styra upp situationen i Libyen. Både manskap och nya kraftfulla motorbåtar, vilket krävs för att kunna konkurrera med smugglarna, har börjat skickas till Libyen.
Den libyska kustlinjen är nästan 180 landmil och därmed mycket svårbevakad.