Radar · Nyhet

Intresset för rättvisemärkt ökar stadigt

Försäljningen av rättvisa produkter fortsätter att öka. Mer än hälften av alla snittrosor som säljs och var tionde kopp kaffe är Fairtrade-märkt.

Försäljningen av Fairtrade-produkter omsatte 3,6 miljarder 2016. Även om förra årets ökning är något mindre än tidligare år ökar försäljningen stadigt.

– Vi gjorde en jämförelse med 2005, då hade vi 140 produkter och hade ett försäljningsvärde på 80 miljoner, säger Therese Smedberg som är pressansvarig på Fairtrade.

Storsäljarna är rosor, bananer och kaffe, men en produkt som kommer starkt är te.

– Te ökade med 28 procent under 2016. Det är fortfarande bara sex procent av den svenska marknaden, men gör enorm skillnad för de enskilda teodlarna. Det är något vi kämpat ganska hårt för.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV