Energi · Mat med Jenny

Finland visar framfötterna

Finlands sak är vår. Det gäller inte bara allvarliga ämnen som vinterkriget, utan även utvecklingen på den växtbaserade matfronten – en utveckling som förvisso är nog så relevant. Växtbaserad mat är det bästa vi kan äta för klimatet. Det är forskarna eniga om.

Den finska matjätten Fazer har hittat en ny nisch: havren. I Sverige är Fazer kanske mest känd som bröd- och chokladproducent samt för färdigmatskonceptet Amica. Målet är nu att bli Nordens största exportör av havre genom den nya satsningen Fazer lifestyle foods. Tanken är att specialisera sig på veganska mejeriprodukter, färdigrätter och mellanmål.

– Vi är inställda på den internationella marknaden. Vi fortsätter med att utveckla koncernen mot ett modernt och hållbart livsmedelsföretag och ser stora möjligheter för det här nya affärsområdet. Vår ambition är att verksamheten ska växa betydligt, med ett brett internationellt fokus, säger Christoph Vitzthum, vd för Fazer-koncernen.

Satsningen på Fazer lifestyle foods består bland annat av köpet av Bioferme Oy, som jobbar med fermenterade havreprodukter, där också varumärket Yosa ingår. Yosa, som säljs i svenska matbutiker, producerar bland annat växtbaserad yoghurt och mellanmål. Enligt Fazer ökar den totala marknaden för växtbaserade mejeriprodukter i Västeuropa med över tio procent per år.

Ett annat finskt företag som vågat satsa på veganskt, är glassföretaget 3Vänner. För att utveckla en vegansk glass, tog man hjälp av veganerna själva.

– Det visade sig dock att detta inte vara en helt enkel uppgift. När det kommer till veganglass så är nämligen råvarumöjligheterna begränsade, men vi var fast beslutna om att nå vårt mål med att ta fram marknadens bästa veganglass. Vi fick god hjälp av en veganförening som gav oss ovärderliga råd och hjälpte oss mycket med provsmakning, säger Matias Ristiniemi, ansvarig för 3Vänner i Sverige.

Bolaget grundades i Helsingfors för fyra år sedan och marknadsför, förutom komjölksglass, kokosbaserad glass som blivit en naturlig del av produktionen. Matias Ristiniemi hävdar att glassarna inte hade blivit lika goda utan hjälpen från veganerna.

– En vegangrupp på Facebook fick nys om vårt hemliga projekt och plötsligt fylldes vår inbox av olika tips och önskemål om smaker, och trots att vi bara hade kommit halvvägs i utvecklingsprocessen, bestämde vi oss för att låta allmänheten prova och utvärdera vår veganglass.

Resultatet blev smakerna pepparmint & choklad och choklad, nötter & kolasås. I maj lanseras nya smaken kokos & ananas samt att flera andra smaker presenteras senare i år. Sedan november förra året säljs glassarna även i Sverige, inledningsvis i Stockholmsområdet och i Uppsala.

– Vi räknar med att finnas i de större städerna till sommaren så som Göteborg, Malmö, Umeå och förhoppningsvis i flertalet andra städer också. Vi jobbar hårt nu för att lyckas bredda vår tillgänglighet mot kunderna, säger Matias Ristiniemi.


Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV