Näthandeln av ekomat ökar

Vi handlar allt mer ekologisk mat över nätet, under 2017 har webbförsäljningen gått upp med över 30 procent. Även i butikerna är efterfrågan på ekologiskt rekordstor.

Försäljningen av ekologiska livsmedel på nätet ökar snabbt. Enligt en kartläggning av prisjämförelsesajten Matspar har försäljningen av ekologisk mat gått upp med 34 procent under 2017. Undersökningen visar också att två tredjedelar av alla matköp på nätet innehåller ekologiska produkter.

– Den ökade försäljningen av ekologiska livsmedel online är unik. Detta ställer helt nya krav på onlinebutikerna, som måste fortsätta utveckla sina ekologiska

erbjudanden för att hänga med, säger Omid Ghanbari, vd för Matspar i ett pressmeddelande.

Omid Ghanbari tror att den ökade försäljningen bland annat beror på att det i dag finns en stor generell medvetenhet om fördelarna med att äta ekologiskt.

-Dessutom är merparten av konsumenterna som väljer att handla sina livsmedel online barnfamiljer, som i ännu högre utsträckning vill ge sina barn bra, hälsosam mat. Men en ännu viktigare förklaringsfaktor är möjligheten att filtrera sin sökning och därigenom snabbt och enkelt hitta ekologiska alternativ när man handlar online, säger han.

Ekologiska livsmedel är eftertraktade även i de fysiska matbutikerna. Under 2016 ökade försäljningen med 18 procent, och även 2017 tros bli ett rekordår, enligt hemsidan Ekowebb som bevakar den ekologiska marknaden. Den största försäljaren av ekologiska livmedel är Coop, där 10 procent av utbudet var ekologiskt under 2016. Störst ökning av ekologiskt går det att hitta hos livsmedelskedjan Lidl, där försäljningen gått upp med 30 procent.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV