Radar · Nyhet

I Frihamnen får bilarna fint vänta utanför

När morgondagens göteborgare tar sig runt i Frihamnsområdet är det inte med egen bil, däremot kan hen plocka ut bilar, elcyklar och lastcyklar ur områdets pool. Inte ens sopbilen får komma in, om områdets arkitekter får bestämma.

Knappast någon har väl missat att Göteborg fyller 400 år 2021. I onsdags arrangerades ett seminarium i Älvrummet, utanför Göteborgsoperan, med fokus på hållbar mobilitet i Frihamnen. Denna i dag relativt outnyttjade yta vid vattnet ska bli stadens nya sociala och miljömässiga skrytbygge, med allt från gröna ministadsparker till nytänkande inom socialt bostadsbyggande.

Vissa av de nybyggda lägenheterna ska vara extra billiga hyresrätter där människor med låga inkomster ska få förtur. Men i onsdags var det alltså fokus på hur områdets kommande invånare ska ta sig runt.

– Vi vill skapa goda förutsättningar för ett liv där man lever utan egen bil, berättar Anna-Lena Isacson från Älvstranden Utveckling AB.

Frihamnen ska byggas tätt och experimentellt. Enligt planen ska 1 000 bostäder och 1 000 arbetsplatser stå färdiga till 400-årsjubileumet om fyra år, trots att byggandet inte ens har börjat. Några grävskopor har börjat riva ner en del gamla byggnader under och vid sidan av Göta älvbron men det är oklart om det handlar om byggandet av det nya området eller av Hisingsbron, som också ska vara klar 2021.

– Första etappen blir en testarena, så att vi kan se vad som fungerar och inte. Det som funkar applicerar vi på även på de kommande områdena, säger Anna-Lena Isacson.

Fullt utbyggd handlar det om 9 000 bostäder och 15 000 arbetsplatser på Frihamnen. Det är många människor som ska ta sig runt inuti samt till och från denna centrala plats, där vattnet utgör en barriär åt flera håll och Lundbyleden åt ett annat.

– Om vi planerar på ett bra sätt har vi stor möjlighet att påverka resbeteendet. Kollektivtrafiken kommer att vara stomme för längre resor, tillsammans med gång och cykel. Trygg och attraktiv cykelparkering ska finnas och bilpool kommer ingå som standard för den som bor i området. Dessutom etableras Styr & Ställs lånecykelsystem i stadsdelen, berättar David Backelin från Trafikkontoret.

”Vi vill skapa goda förutsättningar för ett liv där man lever utan egen bil”

Redan nu ska konceptet lastcykelpool testas i den närliggande nya stadsdelen Kvillebäcken, med start nästa år. Tanken är att det även ska finnas i Frihamnen. Och det är inte bara människors transporter som är i fokus. En idé är att samordna transporter av varor och sopor in och ut ur stadsdelen.

– Ingen ska komma in och lämna bara ett paket. Kanske kan en leveransbil åka in i området och ta med sig flera leveranser, och sedan när den åker ut tar den med sig vissa fraktioner av avfall, spår David Backelin.

En annan lösning som de tittar på är att likt Venedig använda vattnet för både människo- och godstransporter. Frihamnen består av flera pirer med möjligheter att ta sig runt den vägen. Därtill ska en ny färja trafikera in till Operan, innan en gång- och cykelbro tar plats.

Frihamnen som helhet kommer att ha 25 procent färre parkeringar än i övriga Göteborgs innerstad. Normen centralt i Göteborg är omkring 0,5 parkeringar per lägenhet, här kommer det att handla om omkring 0,12 parkering per lägenhet.

– När det är få parkeringar är det desto viktigare att planera väl. Vi tänker samla parkeringarna i utkanten av området, så att kärnan ska vara bilfri. Bilpoolsbilar och korttidsbesök ska ha företräde, berättar, Ann-Marie Lindell från Göteborg stads Parkerings AB.

Älvrummet är Göteborgs utrymme för medborgardialog och information kring visionen om Älvstaden, som kallas Nordens största stadsutvecklingsprojekt. På onsdagens seminarium var det nära nog fullsatt. Om det beror på göteborgarnas nyfikenhet på ämnet eller det faktum att det serverades gratis soppa lagom till lunchtid får vara osagt.

Det här cykelfordonet med plats för två visades upp utanför Älvrummet som ett av de alternativa transportsätten för Frihamnen.