Att använda cykeln under vintern blir allt mer vanligt. Många kommuner försöker nu öka cykelanvändandet ytterligare under vintermånaderna.
– Ibland hör man folk som ställer undan cykeln på hösten. Det låter lite konstigt för mig. Jag har alltid cyklat året runt, säger Sven Persson, cykelentusiast som håller en kurs i Luleå den 25 oktober där han informerar om vintercykling.
Många kommuner runt om i landet försöker få oss att vintercykla mer och de arbetar inte i uppförsbacke. Tvärt om vittnar Cykelfrämjandet om att vintercyklingen tilltar i hela landet och att försäljningen av cykeldubbdäck ökar markant år efter år.
Sven Persson har cyklat året runt i hela sitt liv. När han flyttade till Luleå från Småland började han mer aktivt tänka på vintercyklingen och vad den kräver och innebär. Under kursen delar han med sig av de erfarenheter han samlat på sig.
– Det är främst tre saker som skiljer sommar- och vintercykling åt. Det är väglag, mörker och kyla. Har du dubbdäck, stark belysning och lämpliga kläder finns det ingen större risk i att ta sig ut i cykelspåren under vinterhalvåret.
Att fler och fler vardagscyklister börjar att cykla även på vintern tror Sven Persson bland annat har att göra med att det just nu finns en stor hälso- och miljömedvetenhet.
En annan aspekt kan vara elcykelns intåg på marknaden.
– Man får en massa konditionsträning även av att cykla på en elcykel. Det är bra att tänka på under vintern när man kanske inte gör så många andra fysiska aktiviteter.
Lars Strömgren, ordförande på Cykelfrämjandet, håller med. Elcyklarna har gjort stor skillnad för vintercyklingen. Dessutom har ett allmänt ökat cykelintresse bidragit till att bättre cyklar finns ute på marknaden. Det har gjort att fler väljer att cykla på vintern, tillägger han.
Men halt väglag innebär ändå en ökad risk för cyklister. På Cykelfrämjandet ser man att antalet singelolyckor är högt under vinterhalvåret. Runt 20 kommuner har därför börjat med vad som kallas sopsaltning. Det innebär att man borstar cykelbanan med salt innan isen lägger sig och har visat sig leda till stor skillnad i väglaget.
Men ökad risk för halka är inget som Jens Strömgren tycker ska påverka ens beslut att ta cykeln eller ej.
– Fördelarna är fler än nackdelarna. Jag vill gärna skilja mellan orden olycka och krasch. Olycka är något du inte kan undvika, men med rätt utrustning kan vi få ner antalet krascher under vintern, säger han.
Att det sker en ökning av cyklandet just på vintern är extra positivt.
– Rent samhällsekonomiskt är det väldigt bra om fler och fler börjar cykla även på vintern, då vi annars inte rör oss så jättemycket. Motion är en färskvara och det räcker inte med att vi rör oss enbart på sommarhalvåret. Dessutom minskar vi trycket på kollektiv- och den vanliga trafiken, säger Lars Strömgren.
Att en ökad cykling ger stora fördelar är något som även Sven Persson kan skriva under på.
– Den viktigaste fördelen är hälsoaspekten. Gratis motion utan att det tar någon extra tid. I stan är det dessutom ofta knappt någon tidsskillnad mellan att ta cykeln eller bilen. Andra fördelar är att det blir mindre trafik för de som måste köra bil. Bättre luft, tystare och färre bilar, säger Sven Persson.