Glöd · Ledare

Barn behöver få vara något annat än elever

Himlen är blå och det blåser lite kallt. Moderatledaren Anna Kinberg Batra håller sitt sommartal på Mosebacke torg, med utsikt över halva Stockholm, på nationaldagen, den 6 juni. Hon talar om svenska värderingar – demokrati, jämställdhet och respekt, och så den starka tron på individens frihet. Den där friheten återkommer hon till gång på gång, samtidigt som mycket handlar om att beskära den.

Någon gång i mitten av talet har demokrati, jämställdhet och respekt blivit jämlikhet, flit och strävsamhet. Det finaste som finns är att göra rätt för sig. Att vara lat är fult i Sverige. Arbeta ska man göra, för den som går hemma och slår dank får griller i huvudet och kan bli extremist.

Man kan naturligtvis fråga sig hur Anna Kinberg Batra definierar svenska värderingar, men hur hon använder begreppet är uppenbart. ”Det är riktiga svenska värderingar. Och det är också riktiga, viktiga moderata värderingar.” Är man en riktig svensk, då är man alltså moderat. Bäst att kolla vad det står i passet.

Astrid Lindgren får vara med för att ge lite helsvensk sommarlovsstämning åt framförandet. Och Idas sommarvisa: ”Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart.” Lilla Ida har ju så rätt! kvittrar moderatledaren, för det måste man ju! Sätta fart, alltså.

Lite lustigt, eftersom poängen är att Ida tar så gulligt fel. Sommar blir det, snön smälter ju även om inte hon tar bort den. Men Ida ser det inte så, och det ska inte vi heller göra. Eller våra barn. De ska inte slå dank, de ska sätta fart och idka flit och strävsamhet. Annars blir det ingen sommar.

Mitt i sommarlovsstämningen lanserar Anna Kinberg Batra Moderaternas lovskolor för elever som inte når målen. Vissa kommuner har sådana, och säkert har många nytta av dem. Men Moderaterna vill att de ska vara obligatoriska, så vissa barn skulle inte få några riktiga sommarlov. I många fall de som allra mest behöver koppla av och få göra något helt annat.

Det ligger i linje med ett förslag som Moderaterna i Stockholm kom med i våras, att korta sommarlovet och införa tre terminer. De tänker sig dels att det skulle ge bättre skolresultat, dels att föräldrarna skulle kunna jobba mer. Dessutom skulle det gynna ”socioekonomiskt svaga elever”.

Att barn i fattiga familjer helst inte ska vara lediga är en idé som fler delar, till exempel Eva Franchell, ledarskribent på Aftonbladet. Vissa kan resa bort och få stimulans, skriver hon, men ”fattiga barn åker ingenstans, klassklyftorna består även om solen skiner”. Därför, menar hon, är det bättre för barnen i mindre bemedlade familjer att inte ha så mycket sommarlov.

Många föräldrar kan inte vara lediga med sina barn. En del barn har tråkiga sommarlov och en del gruvar sig halva sommaren för att skolan börjar igen till hösten. Men lösningen på det måste vara att förändra livsvillkoren. Inte att avskaffa skolan eller skära ner sommarloven.

Skulle kunskaperna öka med kortare sommarlov, då? Lärarnas riksförbund är inte övertygade. ”More of the same är inte lösningen, utan gör vi rätt saker?” säger förbundets vice ordförande Anders Almgren. Han ifrågasätter också om det är skolans sak att pussla ihop familjernas liv.

Vi behöver sommarlovet för att de unga ska få vara något annat än elever. De behöver få vara barn, de behöver leka och upptäcka och låta tankarna vandra. Vara med sina vänner och bara finnas, utan att hela tiden styras och utvärderas.

En del behöver hjälp för att sommarlovet ska kunna betyda något sådant. Men att ta sommarlovet ifrån dem är bara ett sätt att använda skolpolitiken för att klamra sig fast vid arbetslinjen – och få kommande generationer att göra detsamma.

I Uppsala kan sommarlediga barn gå på trolleriskola eller återbruksskola gratis. Om de vill.

Ett hem i Insjön för ensamkommande barn brann ner i måndags – polisen tror att det var mordbrand.