Radar · Nyhet

Hon fick studenterna att välja klimatsmart i matsalen

Genom klimatmärkning av maten på menyn i en restaurang på Chalmers lyckades man minska matens klimatpåverkan med en fjärdedel. Nu vill gänget bakom sprida lösningen vidare.

Initiativet kom från masterstudenten Florentine Brunner som i sitt examensarbete i Industriell ekologi ville undersöka hur mycket utsläpp som maträtterna i kårens restaurang orsakade, och vad som skulle hända om det gick att se direkt på menyn vilken mat som var bättre ur ett klimatperspektiv. Hennes undersökning visade att viss typ av mat underlättade för studenterna att göra klimatsmarta val.

– Överlag är maträtter i så kallad fast food-tappning populärt – hamburgare, tacos och liknande – oavsett om de innehåller kött, fisk eller är vegetariska. Tittar man enbart på de vegetariska alternativen så sticker asiatisk mat ut som extra omtyckt: thaigrytor, nudelvariationer, och olika indiska rätter går hem, säger Florentine Brunner.

Först undersöktes den befintliga menyns klimatprestanda, därefter kartlades hur många som valde vad. Därefter infördes en tydlig klimatmärkning som visade hur stora utsläpp rätten bidrar till, vartefter köpmönstret studerades. Totalt innebar förändringen en minskning av restaurangens klimatutsläpp med 25 procent.

– Klimatmärkningen har inspirerat oss att göra vissa förändringar när det kommer till inköp. I dagsläget observerar vi hur gästerna agerar och reagerar kring märkningen för att få indikationer på hur vi ska planera menyerna framöver. Snart hoppas vi kunna presentera statistik för våra gäster kring hur deras val påverkat CO2-utsläppen, säger Marcus Danielsson, vice vd för Chalmers konferens och restauranger.

Projektet har därmed både påverkat kundernas och restaurangens val. Maten står för en femtedel av de totala klimatutsläppen i Sverige, vilket är ungefär lika mycket som transportsektorn. David Bryngelsson, doktor vid institutionen för Energi och miljö, står bakom uträkningen av matens klimatavtryck. Han hoppas nu att kunna få fler att använda metoden.

– Vi har precis startat företaget CarbonCloud för att kunna ta uträkningsmetoden och klimatmärkningen vidare till fler aktörer inom restaurangbranschen i form av en webbaserad tjänst. Redan i nuläget har fler lunchrestauranger på Chalmers hakat på, bland annat L’s Kitchen och L’s Express på Lindholmen, samt ett antal restauranger i Uppsala, säger han.