Folkmusik över alla gränser

Trots flera musikengagemang, liv på olika orter och varsina yrkesliv ger folkmusikduon Erika och Cecilia ut sin första skiva på åtta år, Polska till Vendelsjön. Snart deltar de på Oktoberstämman i Uppsala.

Det blir inte många spelningar i år. Erika Lindgren Liljenstolpe och Cecilia Österholm är två mycket aktiva personer. Ett av få uppträdanden de trots allt ger under vinterhalvåret sker under Oktoberstämman den 24 oktober.

– Det är en väldigt tillåtande miljö och är dessutom min hemmastämma, då min pappa är med och anordnar den. Det kommer folk från alla möjliga håll, och det anordnas även kurser och workshops inom folkmusik, berättar Cecilia.

I år lär en hel del musik skriven av Hjort Anders Olsson höras, inte minst då han firar 150 års-jubileum som portalfigur inom det som kallas för Bingsjömusiken. Men det är givetvis inte allt som står till buds, och besökarna har möjlighet att själva delta.

– Om man åker på festival är publiken och musikerna ofta uppdelade, du är där för att du ska uppträda, eller så är du publik. Men nu flyter det här ihop och du kan vara både och. Det är nog ganska unikt för den svenska folkmusiken, säger Erika.

Erika och Cecilia är just nu aktuella med Polska till Vendelsjön, deras tredje album. Det är en referenstät skiva sett till antalet artister som tolkas.

Polskan som titeln anspelar på är både dansstil och musik. Den invandrade till Sverige från Polen under mitten av 1600-talet. Sedan dess har den kommit att bli en utpräglad del av den svenska folkmusiktraditionen, med skilda uttryck beroende på var i landet den utövas. Det är en stil som tilltalar artisterna.

– När vi gör egna låtar blir det lätt att själva göra polskor. Det är en så härlig rytm och en så varierande typ av musik. Precis som du pratar på dialekt så spelar du också på dialekt, berättar Erika.

– Vi är trygga i folkmusiken, det är något vi kan och sätter vår prägel på. Det finns ju ingen handbok i hur man ska spela. Den är till för att tolkas. På så sätt förändras den ständigt och blir hela tiden nyskapande. Det är lätt att göra egna låtar, tillägger Cecilia.

Folkmusik förknippas ofta med rötter, sammanhang och tradition. Samtidigt har folkmusikscenen i Sverige utmärkts av stor nyfikenhet. Orts- och länsuttryck premieras, liksom personlighet och det egna uttrycket.

Cecilia tänker att rollen för levande musik kan växa i svåra tider.

– Musiken är viktigare än någonsin när människor är oroliga, det är också något att hålla fast vid och samlas kring som en enande kraft för människor. Man kan vila och hämta energi ur den, menar hon.

– Den påminner oss om vilka vi är. Det är också kul att möta musiker från andra delar av världen, att man kan känna igen melodier och rytmer som förenar en. Folkmusik spänner vitt och brett över alla gränser. Jag upplever folkmusiker som väldigt öppna för att plocka in nya uttryck i musiken, säger Erika.

Polska till Vendelsjön beskriver de som en hyllning till trakterna och spelmännen som inspirerat dem under deras musikaliska liv, med en mindre sjö i albumets centrum. Den lokala utgångspunkten ger dessutom en god möjlighet till utblick mot det stora skeendet.

– Vendelsjön har betytt mycket för oss. Den har gett oss ett sammanhang. Jag tänker på den då vi ser stora migrationsströmningar i världen, vad det betyder för människan att ha detta sammanhang, berättar Cecilia.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV