Tankeväckande föreställning om textilindustrin

Symaskinernas snabba nålar, fabriksarbetarnas monotona rörelser och hårda slit gestaltas av kathak-dansare. Dansföreställningen Made in Bangladesh, som visas på Norrlandsoperan 5–6 september, riktar kritik mot dagens konsumtionssamhälle.

Med hjälp av dans skildrar tolv kathak-dansare de exploaterade klädarbetarnas berättelse. Föreställningen är baserad på en verklig händelse och har ett tydligt politiskt budskap. Koreografen Helena Waldmanns förhoppning är att väcka tankar och funderingar kring vilka arbetsförhållanden vi skapar.

– Helena Waldmann vill skapa en diskussion och större medvetenhet kring vad och hur vi konsumerar. Genom gestaltningen av fabriksarbetarnas oacceptabla arbetsförhållanden tvingas vi själva att reflektera över vad vi är beredda att betala för våra klädesplagg och vilka konsekvenser vårt köpbeteende får, säger Birgit Berndt, danschef på Norrlandsoperan.

Men Helena Waldmann drar också paralleller till dagens kultursektor, där hon ser liknande mekanismer i verkning. Kultur ska kosta så lite som möjligt, utan hänsyn till varken kvalitét eller kulturarbetarnas arbetsvillkor.

I föreställningens första del dansar kathak-dansarna i traditionella kostymer som är desamma som arbetarna på textilfabrikerna bär och i den andra delen byter de till mer typiska västeuropeiska scenkonstkostymer. På så sätt flyttar koreografen blicken även till dans- och scenkonstyrken i sig; ett hårt fysiskt arbete med enorma prestationskrav och dålig betalning.

– Även om det inte är liv och död på samma sätt så vill koreografen ändå synliggöra en liknande bakomliggande problematik som anknyter till vår egen verklighet, säger Birgit Berndt.

De flesta av dansarna som deltar i föreställningen är studenter från Bangladesh. Endast en av dansarna har en egen kathak-studio och försörjer sig på dansen. Birgit Berndt säger att dansstilen har en komplicerad teknik med fokus på fotarbetet, där stampandet mot golvet speglar ljudet av symaskinernas snabba nålar och fabriksarbetarnas hårda monotona slit. Hon tror att just kombinationen av den traditionella dansstilen med moderna rörelser för fram budskapet på ett effektivt och berörande sätt.

Men för Helena Waldmann har det viktigaste inte varit att göra en föreställning kritisk till globaliseringen och sociala faktorer med färdiga svar. I Made in Bangladesh ställs fler frågor än vad det ges svar. Förhoppningen är att föreställningen ska uppmana publiken att börja reflektera över och ifrågasätta den arbetsvärld vi befinner oss i.

– Jag har själv sett föreställningen i Tyskland och alla var väldigt tagna. Publiken får en stor närhet till dansarna och det blir som ett budskap som sänds direkt från människa till människa. Efteråt fanns ett stort behov av att samtala med varandra och med dansarna och det blev väldigt fina möten. Min förhoppning är att det blir detsamma när föreställningen nu spelas hos oss i Sverige, säger Birgit Berndt.

För mer info: norrlandsoperan.se

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV