I dagarna avslutades en lyckad crowdfundingkampanj för att finansiera den brittiska omställningsmusikalen Something wonderful in my back yard. Målet är en glädjefylld och upplyftande show som firar engagemanget inom omställningsrörelsen, väcker intresse för sakfrågorna och ger en doft of Broadway till odlingsbäddarna.
Initiativtagaren Chloe Uden berättar att tanken på en musikal föddes ur en lust att komma runt den domedagsstämning som lätt präglar frågor kring klimatförändring och hållbar energi.
– Den känslan är legitim och behöver diskuteras, men för den som möter de här tankarna för första gången kan det vara avskräckande. Mina erfarenheter från kultursektorn har lärt mig att kultur kan ta upp komplexa frågor på ett sätt som gör det meningsfullt.
Chloe Uden arbetar på RegenSW som är en ideell organisation som arbetar för att främja hållbar energi. Där har Matt Harvey gjort en residens som poet och skrivit en diktsamling om hållbar energi. Han bor i omställningsrörelsens födelsestad Totnes och producerade nyligen en hyllad musikalversion av Bröderna Grimms saga Bullerskaft tillsammans med den prisbelönta kompositören Thomas Hewitt Jones. Chloe Uden tyckte att tänkte att en omställningsmusikal var ett självklart nästa steg för duon, och de var inte sena att haka på.
– En musikal är ett bra sätt att göra omställning tillgängligt för människor som aldrig skulle komma i kontakt med det annars, eller som känner ett starkt motstånd. Och det är lättare att hantera domedagen när den formuleras i sång med en oanständig dans till. Vi vill att det ska vara rörande, roligt och energiskt, som vilken bra musikal som helst, säger Matt Harvey.
Crowdfundingkampanjen för musikalen avslutades den 14 februari och hade då fått in 10 550 pund från 132 stödjare, vilket var över målet. Minst tre av givarna är svenskar. Dessutom har brittiska Kulturrådet och ett antal företag gått in med pengar.
– Nu ska vi verkligen sätta tänderna i detta. Matt och Thomas ska arbeta med fem olika omställningsgrupper för att ta fram de historier de vill få berättade om sig. Vi vill engagera så många som möjligt i arbetet med musikalen, säger Chloe Uden.
– Vi ska fråga dem vad som har varit magiskt och vad som har tagit dem till förtvivlans brant. Vi vill hitta vad som har lett fram till de stunderna och se vilka vi kan göra till en del av vår berättelse. Vi vill att folk ska känna att de kan använda materialet utan att behöva ändra så mycket för att få det att handla om dem, säger Matt Harvey.
Handlingen är alltså inte klar men tanken är att musikalen ska börja med en sång som han och Thomas Hewitt Jones redan har skrivit, som heter Home is where the heart is.
– Den handlar om att det är här vi bor och det inte är allt det hade kunnat vara. Vi är oroliga, men vad kan vi göra och vad är meningen med att göra något alls? säger Matt Harvey.
Och han berättar entusiastiskt om andra idéer, som körsång om hedgefonder. Han vill också ha med en sång som problematiserar tanken om ”en droppe i havet”.
– Många frågar hur stor skillnad det gör för framtiden att folk börjar med att göra små saker lokalt. Jag vill slå fast att det är meningsfullt och viktigt, både i deras egna liv och genom att många andra små grupper i hela världen gör liknande saker.
Handlingen kommer att kretsa mer kring omställarnas vardag och känslorna som frågorna och engagemanget väcker, än kring sakfrågor som oljeberoende och klimatförändringar. Chloe Uden och Matt Harvey är överens om att musikalen ska ta både omställningsaktivister och motståndare på allvar, och helst bygga broar mellan de olika perspektiven.
– Det är viktigt att engagera sig i båda sidor av saken så att de kan lära sig av varandra. I samtal om klimatförändringar och hållbar energi känner folk ofta starkt och det blir snabbt polariserat. I förlängningen kan det bli svårt att se motståndaren som en människa. Kultur kan presentera de här åsikterna på ett sätt som låter dig se den andras perspektiv och medmänsklighet, säger Chloe Uden.
Matt berättar att han arbetar på en sång just nu med textraden ”Do we have to disagree so disagreeably”, ungefär ”måste vi vara oense på ett så otrevligt sätt”.
– Förhoppningsvis kommer de som ser föreställningen att identifiera sig med alla karaktärerna. Vi vill inte att musikalen ska vara en debatt. Även om du är motståndare till förnybar energi kan du fortfarande njuta av musikalen. Det handlar om att lägga fram tankarna på bordet på ett roligt sätt, och sedan får du tycka vad du vill, säger Matt Harvey.
– Du ska inte känna att någon predikar för dig, utan att det är meningsfullt för dig personligen, säger Chloe Uden.
– En del av materialet kommer säkert att kunna att användas i argumentationssyfte, men som helhet vill vi låta folk vara som de är. Vi räknar inte med att alla som deltar i arbetet kommer att vara aktiva i omställningsrörelsen, säger Matt Harvey.
Samtidigt betonar Chloe Uden att musikalen kommer att ta ställning för en hållbar framtid.
– Men jag tror att vi kan göra det på ett sätt som undviker de klassiska argumenten.
Förhoppningen är att en bred publik kommer att se föreställningarna.
– Dels hoppas jag att folk som inte redan är engagerade i omställningsrörelsen ska känna att de också bryr sig om frågorna. Att de ska inse att de redan är del av det hela och att det handlar om dem. Och dels att omställare kommer att tycka om den och känna att de får ett stöd. Det är synd att de som tar små steg för att undvika en ekologisk katastrof kan uppfattas som fanatiker eller idealister. Vi vill göra det engagemanget mainstream, säger Matt Harvey.
Att peppa alla som lägger ner tid och energi på omställning är ett viktigt syfte, liksom att inspirera de som är i startgroparna.
– Det här är ett sätt att fira deras hårda arbete på ett glädjefyllt sätt. Jag vill verkligen ge folk en minnesvärd upplevelse som ger energi att göra positiva förändringar i vardagen. Något som påminner oss i hjärtat om att andra är med oss på den här resan, att andra är hoppfulla, att vi kan göra det här. En Eye of the tiger-känsla, säger Chloe Uden.
Dessutom hoppas Chloe Uden att musikalen ska få fler att tycka att kultur spelar en viktig roll i omställningen till en hållbar framtid, av flera skäl.
– I alla tider har musik varit ett medel för att dela både känslor, tankar och politiska idéer. I dagens informationssamhälle har musik och musikaler fortfarande en bred popularitet. Det är en utmaning i dag att göra något som folk minns och känner att de kan dela med andra, men humor är ofta en faktor.
Matt Harvey ser också kulturen som en viktig arena för att bearbeta omställningsfrågor, utan att komma med färdiga svar.
– Det finns något i energidebatten som avskräcker den som inte har lösningar eller genomarbetade förslag. Men inte minst inom kulturen är det tillåtet att bara utforska något utan att dra slutsatser. Ett målinriktat angreppssätt kan vara avskräckande och hämmande. Det är genom att vara i frågorna under en längre tid som lösningarna kommer, säger han.
Tanken är att musikalen inte bara ska uppföras i Totnes. Arbetet ska dokumenteras i både rörlig bild, på cd och genom en blogg. Efter premiären som är planerad till juli 2016 ska både processen, noterna, texterna och manuset släppas fritt att användas av andra.
– Jag attraheras av tanken på att engagera människor på ett aktivt och kreativt sätt. Det hjälper människor att se de sociala spänningarna med lite distans. Sång och dans bidrar till att skapa en positiv känsla. Det kan stödja ett mer aktivt engagemang i omställningsrörelsen, säger Chloe Uden.