Second hand-butiker fortsätter att sälja päls

Röda korset, Myrorna, Stadsmissionen och Emmaus säljer päls i sina second hand-butiker med argumentet hellre återanvända än kassera. Djurens rätt menar att det upprätthåller päls som mode och även gynnar nyproduktionen.

Användningen av päls är en omtvistad fråga. Många av de stora klädkedjorna i Sverige har beslutat att inte sälja någon päls alls. På Djurens rätts pälsfria lista finns i dag drygt 120 företag. Men när det gäller begagnad päls finns den till salu bland annat hos många av de second hand-butiker som drivs av ideella organisationer.

– Vi säljer all päls som inte kommer från utrotningshotade djur, den skickar vi till Naturhistoriska riksmuseet som antingen använder den i sin forskning eller destruerar den, säger Lotta Kökeriz, kommunikationschef på Myrorna.

Har ni diskuterat om ni alls borde sälja päls?

– Vi tänker att på det här sättet kommer den i alla fall till nytta på något sätt.

Röda korset som har en butik i nästan varje kommun i Sverige säljer också päls, med undantaget den som är förbjuden enligt Jordbruksverkets direktiv.

– När det dyker upp päls i insamlingen har vi tänkt att det är bättre att den återanvänds än kasseras. Jag tänker att det är bättre att de pälsar som redan finns säljs och förhoppningsvis bidrar till att förhindra ytterligare produktion, säger Erik Halkjaer, pressekreterare på Röda korset.

Det förhållningssättet delas även av Stadsmissionen och Emmaus Björkå.

– Om det är produkter som kunder absolut vill ha är risken att de går till butiker som säljer nyproducerat och det är ett sämre alternativ, säger Linda Hamberg, föreningschef på Emmaus Björkå.

Men Djurens rätt delar inte den analysen utan menar istället att försäljningen av begagnad päls hjälper till att legitimera en fortsatt användning av päls som klädesmaterial.

– Vi försöker att visa att den som bär päls är med och upprätthåller en modetrend. Pälsindustrin brukar också själva framhålla att begagnad päls är en inkörsport till att konsumera även nyproducerad päls, säger Hanna Oskarsson, konsumentansvarig på Djurens rätt.

Djurens rätt jobbar aktivt med att konsumenter ska välja andra material än päls. Den främsta målgruppen är företag som säljer nyproducerad päls, de kan aktivt ta beslut om ett säljstopp och då få en plats på den pälsfria listan. Organisationen jobbar inte direkt med att försöka stoppa second hand-pälsen men är positiva till om butikerna själva skulle ta det beslutet.

– I och med att det är svårt att se om en päls är begagnad eller ny tänker jag att all användning av päls ökar efterfrågan. Fler konsumenter kan inspireras att köpa om de ser andra bära päls, säger Hanna Oskarsson.

Ingen av de second hand-butiker som Landets Fria varit i kontakt med uppger att de får kritik från sina kunder angående pälsförsäljningen. Det är inte heller alla butiker som får in någon päls av sina givare.

– Jag har jobbat med nyproduktion av kläder tidigare och då producerade vi inte päls, för att sätta stopp för det. Men jag står för att vi säljer begagnad päls. Det som en gång har tagits av jordens resurser ska återanvändas så mycket som möjligt, säger Linda Hamberg.

Pälsindustrin är i dag en global miljardindustri och miljontals djur, både vilda och i fångenskap, dödas varje år enbart för sin päls skull.

– Vårt mål är att få till en avveckling av pälsindustrin och därför rekommenderar vi alla att avstå från att bära päls oavsett om den är gammal eller ny, säger Hanna Oskarsson.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV