Jordbruksverkets konto @minlandsbygd på det sociala nätverket Instagram har fått omkring 6 500 bilder och 1 700 följare sedan det startade i mars. Många vill bidra till att lyfta fram bilder av landsbygden som annars inte syns.
Idén till Instagramkontot @minlandsbygd kom efter mediarapporter som visat att bilden av landsbygden i media domineras av vissa stereotypa bilder. En slutsats som senare bekräftats ytterligare genom rapporten Landsbygden i medieskugga, som forskare vid Södertörns högskola skrivit på uppdrag av Jordbruksverket.
– Antingen är det blåljusgrejer som brott och olyckor, eller landsbygden som en rekreationsyta för staden, någonstans väldigt idylliskt, säger Christel Gustafsson, landsbygdsstrateg på Jordbruksverket.
Kampanjen är tänkt som ett sätt att ge en mer nyanserad och komplex bild av den svenska landsbygden.
– Vi vet att landsbygden i Sverige kan vara vitt skilda saker. Därför heter det ”min landsbygd” – vi tror att många svenskar har en egen relation till landsbygden, som ser olika ut. Det kan vara där du bor, en specifik plats eller en upplevelse.
Andra syften med Instagramkontot är att få folk att reflektera kring sin bild av landsbygden, att synliggöra landsbygden i största allmänhet och så är det ett sätt för Jordbruksverket att köpa in nya bilder till sitt arkiv.
Kampanjen började i våras och sedan dess har ungefär 6 500 bilder taggats, antingen av användare själva eller av Jordbruksverket. En del föreställer arbete, bebyggelse och inomhusmiljöer men de allra flesta är tagna utomhus och föreställer natur, barn och djur.
– Vi hoppades kanske få mer vardagsbilder. Bilderna av det goda livet på landet befäster lite den här idylliska stereotypen. Men för många är landsbygden det idylliska och då är det deras bild. Alla är välkomna att komma in med sin bild om de tycker att det har blivit skevt, de kan vara med och påverka, säger Christel Gustafsson.
Det är oklart hur länge till kontot finns kvar. Än så länge kommer nya bilder i princip varje dag.
– Det är ganska livskraftigt med tanke på att det har hållit på ett tag. Så länge det är ett flöde och det kommer nytt känns det dumt att sluta, då kan det vara kvar. Men vid något tillfälle slutar vi kanske att leta aktivt efter bilder.
Christel Gustafsson säger att de ansvariga på Jordbruksverket är nöjda med satsningen.
– Vi är förvånade över att det är så hög kvalitet på bilderna och har diskuterat om vi ska göra en bok.
Kontot har inte bara fått många bidrag och följare utan även en hel del uppmärksamhet i lokala medier. Christel Gustafsson tror att en del av intresset kan bero på de nedskärningar i mediernas lokala bevakning som rapporten från Södertörn också tar upp. På tio år har nästan 100 lokalredaktioner lagts ner, vilket är en minskning med en tredjedel, och över 70 kommuner har ingen lokalredaktion över huvud taget.
– Många har undrat om det kommer bilder ifrån platsen där de bor. Många lever i medieskugga och blir aldrig synliga. Det här är ett sätt att visa sin verklighet som inte syns i de vanliga medierna. Att vi fått så många bilder och följare visar också att det finns ett behov av andra bilder av landsbygden som är mer rättvisande.
Alla bilder finns på www.instagram.com/minlandsbygd.