”Sex roligast att undervisa i”

Maria Bollen Helstad är en av alla biologilärare som tycker att det bland det bästa med jobbet är att undervisa om sex och samlevnad. Hon tycker att På tal om 6 fyller i många viktiga luckor och hoppas att inte minst killars sexualitet ska tas mer på allvar i undervisningen.

Maria Bollen Helstad undervisar i biologi, kemi och matte på högstadienivå på Teleborg centrums skola i Växjö och har varit med och gett feedback till På tal om 6. Hon skrev sitt examensarbete om sex- och samlevnadsundervisningen ur ett genusperspektiv och då undersökte hon andra lärares undervisning.

– Det var skrämmande. Jag märkte hur otroligt viktigt det är att inte förstärka könsrollerna och det är så ruskigt lätt i sex- och samlevnadsundervisningen.

Det är stor skillnad från lärare till lärare, men generellt behövs en öppnare syn på könsroller, mindre fokus på kroppen och mer på själen, menar hon.

– Och en vidgad syn på mannens sexualitet framför allt. Jag tänker mycket på rättsfall med våldtäkter där killarna har uttryckt ånger, men de förväntas inte tänka klart när de är upphetsade. Vi gör killar en enorm otjänst genom att ge dem det budskapet. De måste ta ansvar för sina handlingar.

Det handlar också om hur läraren bemöter killar och tjejer.

– Det får inte vara så att tjejerna förväntas förstå diskussionen, men att killar bara ses som omogna.

En frågelåda står alltid framme under Maria Bollen Helstads lektioner i sex och samlevnad. Eleverna lägger ner sina frågor anonymt och hon svarar på alla.

– De tycker att det är jättekul. Det kan vara allt från ”varför pekar min snopp åt vänster?” till ”hur vet man om man är homosexuell?”, den kommer alltid.

Många vill också lära sig om olika sextekniker och hur de ska få sin partner att njuta.

– Det kommer från båda könen och det är en så fantastiskt fin fråga. Jag ger alltid rådet att lära känna sig själv först och sedan i samspel med sin partner utforska vad vi njuter av.

Hon tycker att På tal om 6 material är jättebra och verkligen behövs.

– Biten om porr till exempel har vi verkligen behövt ett material kring. Jag känner inte att jag har berört det på ett bra sätt i min undervisning. Inte religion eller funktionshinder heller. Många elever inkluderas inte riktigt.

Hon hoppas att projektet ska leda till att fler lärare blir medvetna om vilken viktig roll de har i att förstärka eller utmana normer.

– Jag hoppas att normkritisk pedagogik kommer mer och mer i alla ämnen, för det behövs verkligen. Man blir lite mörkrädd när man hör vad som sägs i personalrummet. Trots att jag lever med en kvinna faller jag i fällan också och utgår alldeles för ofta från att det inte finns elever i det här klassrummet som är homosexuella.

Hon hoppas också på mer samverkan över ämnesgränserna.

– Sex- och samlevnadsundervisningen ska inte vara biologilärarnas privilegium, fler borde få uppleva det enorma engagemang som uppstår när man för in det här i undervisningen.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV