Vad händer om du blandar skolklasser i Umeå, isländska Akureyri och danska Viborg med konstnärer och forskare? Jo, du får en ny nordisk stjärnhimmel, som bland annat innehåller en manet, Instagrams logotyp och stora och lilla spaden. – Barnen har skapat alla dessa myter och stjärnbilder tillsammans, säger Frida Hammar, konstnärlig ledare för projektet.
147 barn mellan 8 och 12 år har deltagit i projektet Ny nordisk stjärnhimmel under det gångna läsåret. Konstnärer inom både bild, musik, video och animation samt forskare med rymden som expertområde har också varit med. Dessutom har eleverna fått lära sig om samernas, inuiternas respektive islänningarnas mytologier och berättelser om stjärnhimlen. Tanken har varit att koppla ihop dessa olika världar, med barnens idéer och viljor i centrum, och skapa moderna myter som speglar dagens värld.
Eleverna i de olika länderna har jobbat på liknande sätt men utifrån de individer och förhållanden som gällt just där. Frida Hammar har arbetat med barn i årskurs fem på Östermalmsskolan i Umeå. Där började samarbetet med ett besök på Umevatoriets planetarium, för att få grundläggande naturvetenskaplig kunskap om rymden och stjärnorna.
Sedan diskuterade eleverna vad som var viktigt i deras liv just nu. Ämnena samlades under rubriker som skatter, nazism och barns rättigheter.
– Vi har diskuterat mycket politik i klassrummet och alla har fått göra sin röst hörd. Vi har pratat mycket kring om det är möjligt att förändra det som är fel i deras tillvaro med hjälp av konst, och om konst ens behövs i samhället. Där finns inget rätt eller fel. Det är frågor som vi vuxna också ställer oss.
Diskussionerna var inspirerande, tycker Frida Hammar, som säger att de flesta av eleverna tycker att konst är viktigt och att många också tror att det finns en chans att påverka och förändra världen.
Lucas Butler i årskurs fem på Östermalmsskolan i Umeå, en av eleverna som deltagit, håller med.
– Jag tycker att jag kan göra ganska mycket för att förändra, om jag försöker. Speciellt om jag vågar göra det jag vill.
För honom är de viktigaste frågorna miljön samt att alla människor på jorden får leva ett bra liv, både i dag och i framtiden.
– Jag kan försöka att få andra att göra saker och hjälpa till att påverka folk som jag inte känner. Till exempel fråga ”varför slänger du den här burken när du får en krona för den om du går 20 meter till?”
Efter diskussionerna var nästa steg var att beskriva de olika temaämnena visuellt. Till exempel kunde ”musik” bli en gitarr. Varje form kokades ner till ett fåtal punkter – som en stjärnbild. Sedan tog eleverna inspiration från den amerikanska 1900-talskonstnären Jackson Pollock och hans teknik ”action painting”. De kastade helt enkelt vit färg på en tio meter lång svart duk. Därefter klippte de sönder duken i mindre bitar och letade efter sina former i de abstrakta mönster som de hade framför sig. När de hittat rätt, målade de punkterna med självlysande färg, så att de skulle sticka ut från de andra vita punkterna. Dessa dukstycken skickades vidare till en skola i Viborg, medan Umeåeleverna fick en video från en klass i Akureyri.
Dessa konstverk var utgångspunkten när barnen skulle skriva egna moderna myter. De färdiga texterna skickades åter igen vidare till skolan i Danmark. Sista momentet på Östermalmsskolan var att ta de isländska elevernas myter, hitta det väsentligaste i dem och beskriva dem i en bild. Därefter tog barnen med sig sina bilder till Umevatoriet, eller i Danmarks och Islands fall till andra rymdforskare, där de fick hjälp att hitta stjärnor för att motsvara sina bilder på den riktiga stjärnhimlen.
Frida Hammar fick uppdraget att rita själva stjärnhimlen, som du ser här intill. Som utgångspunkt hade hon koordinaterna från Umevatoriets personal för de stjärnor som skulle vara med från alla tre länderna, samt barnens beskrivningar av vad bilderna skulle föreställa.
Resultatet är dock inte bara en illustration. Eleverna har också haft en rad delavslutningar med till exempel musik och videor som producerats under projektet gång. Från juni ska också stjärnbilderna finnas tillgängliga i den fria programvaran Stellarium, på stellarium.org, som visar den realistiska stjärnhimlen i 3d men också innehåller stjärnbilder från en rad olika kulturer. Dessutom blir den nya nordiska stjärnhimlen en del av Fair citys utställning under invigningen av kulturhuvudstadsåret i Umeå nästa år.
– Det har varit fantastiskt roligt och har fungerat jättebra, mycket tack vare lärarna. För oss konstnärer har det varit jättegivande. Jag blir jätteinspirerad av barnen, säger Frida Hammar.
Elevernas utvärderingar är ännu inte klara, men hon hoppas att de både lärt sig mer om rymden och känner att de fått skriva på ett nytt och mer konstnärligt sätt.
– Det här har varit ett av de roligaste och bästa projekt jag varit med i, säger hon.
Lucas Butler säger att arbetet har varit både intressant och kul.
– Jag tror att alla i klassen känner att vi har lärt oss ganska mycket om stjärnbilder och om konst. Konstnärer har visat oss saker som de har gjort, och förklarat. Jag har fått mer förståelse för hur de gör och hur de tänker. De har förklarat att konst kan vara på många olika sätt. Vi har till exempel fått sprätta vit färg på svart papper och det kan också vara konst.
Läs mer på nordicstarproject.wordpress.com. Initiativtagare till projektet är Kulturverket och Umevatoriet i Umeå och stöd kommer från Nordplus, Kulturkontakt Nord och Nordisk Kulturfond.