Växjö ska bli fossilfritt

Växjö tror sig vara Europas grönaste stad och först i världen med att sätta upp målet att bli helt fossilfritt. Med höga miljöambitioner är kommunen 1–2 juni värdstad för Naturskyddsföreningens rikskonferens. – Det blir mycket fokus på transporter – det ska kännas effektivt att välja ett miljövänligt ressätt, säger miljöstrateg Julia Ahlrot.

När Naturskyddsföreningens rikskonferens drar igång i Växjö i helgen är det som en upptakt inför riksdagsvalet 2014. Temat Nu gör vi det! fokuserar på kraft och energi och på schemat står flera goda exempel på hållbar utveckling. Växjö kommuns miljöstrateg Julia Ahlrot deltar under programpunkten Hur gör vi i kommunerna?

– Det finns jättemycket att göra. I Växjö har vi ett miljöprogram med tre profilområden som tar upp vatten, luft och grön natur, konsumtion och avfall och att minska koldioxidutsläpp. Vi har som mål att bli helt fossilfria år 2030, berättar hon.

Enligt Ahlrot bör en stad eller tätort byggas så att både organisationer och medborgare har möjligheten att minska sina utsläpp. Detta genom att satsa på miljövänlig uppvärmning av hus och miljövänliga transporter.

– Vi kommer att prata mycket om transporter under rikskonferensen. Det känns som den viktigaste miljöfrågan för Växjö och resten av världen. Alla förflyttar sig på ett eller annat sätt. Det bästa är om medborgaren upplever det som enklast, billigast och snabbast att förflytta sig miljövänligt. Det ska kännas effektivt och där kan vi som kommuner påverka väldigt mycket eftersom vi bygger staden, säger hon.

Miljöstrategen tror på delaktighet och att alla invånare ska kunna påverka beslut som tas. Som exempel tar hon upp Göteborg, där medborgarna ska få folkomrösta om trängselskatt.

– Medborgarengagemang är viktigt, det behövs i en kommun. Den frågan vill vi diskutera på lördag. Vilket sätt är mest effektivt? Ska medborgarna skriva insändare, demonstrera, starta upprop genom Facebook eller lämna medborgarförslag? Vilka vägar hörsammar en kommun? Att bränna bilar för att folk ska lyssna är kanske inte det bästa sättet, menar Julia Ahlrot.

I Växjö håller kommunen precis på att införa bättre sorteringssystem och stadsbussarna körs på lokalproducerad biogas från hushållsavfall. En av de stora miljöutmaningarna är de stadsnära sjöarna. Mellan 1970 och 1990 grävdes det bort mycket fosforförorenat bottenslam för att komma till rätta med övergödningsproblemen. Efter att ha undersökt sjöarna under två års tid är det snart dags att ta beslut om nya åtgäder. Vad som ska göras är inte helt klarlagt, men det rör sig om stora investeringar. Och med det framträder en annan utmaning.

– Det finns så många saker att ta hänsyn till. Miljöfrågorna konkurrerar med andra frågor. Många invånare vill väldigt mycket inom miljöområdet medan andra kan bli högljudda och sätta sig på tvären för att försvara bilens rätt i samhället. Det är en utmaning att få tillräckligt många invånare att se miljöfrågorna som viktiga, säger Julia Ahlrot.

För att en kommun ska kunna utvecklas åt ett grönare håll tipsar hon om att arbeta strategiskt med miljöfrågor, att sätta upp mål för verksamheten som sedan följs upp och att skapa delaktighet i arbetet så att det inte blir en isolerad grupp som arbetar med frågorna.

– Nu ser jag fram emot konferensen, att träffa en massa miljöintresserade människor och att delta under Carolina Klüfts morgongymnastik, avslutar Julia Ahlrot.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV