Nya regler för betal-sms vid månadsskiftet

Nya regler för sms-betalning skapar stor förvirring och har fått mycket kritik. Troliga konsekvenser är att den som vill betala sin bussresa med sms tvingas lämna ut sina personuppgifter till kommersiella företag, eller måste använda en smartphone.

Nytt år och nya lagar träder i kraft. De populära betal-sms:en kommer i och med ett nytt EU-direktiv att upphöra. Detta gör det nödvändigt för konsumenterna att ladda ner en form av mobil plånbok kopplad till sitt mobilabonnemang för att kunna fortsätta utnyttja vissa tjänster såsom att köpa biljett till bussen via mobilen.

Den nya lagförändringen träder i kraft den 1 februari och den som vill kunna fortsätta resa med landets kollektivtrafik genom att betala med en sms-biljett får vara beredd på att koppla mobilen till en betal-app. Denna erbjuder möjlighet att föra över pengar från konsumentens bankkonto till deras mobila plånbok eller att betala via faktura.

Upphandlingar har skett runt om bland landets kollektivtrafikbolag över vem som ska få förse de olika företagen med den nya tekniken. Mest omtalad är betal-appen Wywallet från 4T, ett samarbete mellan de fyra mobiloperatörerna Tele2, Telenor, Telia och 3. Vid lanseringen lät kritiken inte vänta på sig. Wywallets Facebook-sida är väl frekventerad av användare som är missnöjda med de oklara villkoren. Kunder vid exempelvis Skånetrafiken fick ett meddelande vid köp av sms-biljett att ville de fortsätta bruka produkten var de tvungna att ladda ner appen Wywallet. Meddelandet har skapat förvirring då det senare framkommit att man kan fortsätta göra sms-betalning utan appen så länge som telefonen är registrerad hos företaget.

Samtidigt berör Wywallet en helt ny marknad som involverar köp utöver kollektivresor. Det som skulle kunna upplevas som möjlighet till smidiga transaktioner för deras kunder har i stället kantats av kritik av de finstilta villkoren. Under §20.1 står att läsa att personuppgifter såsom namn, personnummer, adressuppgifter, datum för inköp, hos vilken handlare inköp gjorts kan komma att lämnas vidare till ombud, underleverantörer eller andra partners till 4T.

Men den marknad som i första hand berörs av den nya lagändringen är kollektivtrafiken. Om de vill fortsätta kunna förmedla samma tjänst till kunderna som tidigare behöver de följa det nya reglementet. Trots Wywallets markerade plats på den nya marknaden är det få bolag inom kollektivtrafiken som har slutit avtal med dem. Här märks bland annat stora namn som Västtrafik och SL, men även länstrafik över landet har funnit andra lösningar för att undvika att kunderna ska påverkas av förändringarna i så stor grad som möjligt.

SL ser allvarligt på att personuppgifter sprids och jobbar på att detta inte ska kunna ske. Detta trots att de har inlett ett samarbete med Payex som har en liknande klausul i villkoren som Wywallet.

För länstrafiken blir det i många fall Mobitime som står för det nya betalsystemet. Företaget har sedan tidigare försett 14 bolag inom länstrafiken med bland annat tidtabeller genom mobilen. Nu har 13 av dem beställt en uppgradering till det nya biljettsystemet. Dock kommer den i form av en app, vilket innebär att den endast kan användas på så kallade smartphones. Enligt Stefan Johansson på Mobitime arbetar man på att få till systemet på de äldre telefonerna också.

Det verkar som att de problem som kommer drabba mobilkunderna från och med februari är otydliga användarvillkor, men också en förvirring om vad som krävs för att åka kollektivt med mobila medel då lösningarna skiljer sig från bolag till bolag.

På de platser där appar krävs för att kunna fullborda köp hamnar en stor grupp utanför systemet.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV