Barnombudsmannen ger barnen deras rättigheter

Genom uppgifter från Barnombudsmannen i Uppsala kommer mellanstadieelever i kommunen under våren att få lära sig att ta upp frågor som berör deras rättigheter i skolan. Liksom hur de kan göra för att agera i dessa frågor.

Barnombudsmannen i Uppsala, BoiU, bedriver just nu projektet ”Din röst” för att uppmärksamma elever i årskurs fyra till sex i Uppsala om deras rättigheter utifrån FN:s barnkonvention. Under vårterminen kommer klasserna att jobba med frågor som de själva röstat fram som viktiga och sedan agera för att få dem uppmärksammade. Syftet är att lära barn vad de har rätt till och hur man kan göra sin röst hörd.

Barnen får gå igenom artiklarna i barnkonventionen och utifrån dem ta reda på om det finns något i skolan som de vill förändra eller något på skolgården som de vill förbättra.

– När eleverna spånat fram den fråga de vill ta upp blir nästa uppgift att lära sig hur man agerar för att uppmärksamma frågan hos beslutsfattare, förklarar Anna Viklund, handläggare på BoiU.

Det kan handla om att starta en namninsamling eller skriva insändare i tidningen. Eller om det bara handlar om att servera frukt i skolan kanske man ska prata med skolpersonal.

I slutet av terminen kommer BoiU att bjuda in de beslutsfattare som arbetar med frågan eleverna valt att ta upp till skolan.

– Vi gör det här för att på ett roligt sätt lyfta barns rättigheter och vad de kan göra för att agera utifrån dem, säger Anna Viklund.

Anna Viklund menar att det är lätt att prata om att vi har det så bra i Sverige.

– Men vi har jättemycket att jobba med i Sverige vad gäller barns rättigheter. Och då är det viktigt för barn att veta vilka som är deras rättigheter och vad de kan göra för att höras. Jag tror att barnen har många bra idéer och tankar om vad som kan förbättras och att de blir lyssnade på om de ställer krav.

Von Bahrs skola är en av de skolor som anmält sig till projektet. Rose-Mari Thörnquist är lärare på skolan. Hon tycker att det är viktigt att barnen får påverka sin utbildning och veta om sina rättigheter.

– Det enda sättet att påverka elever att hålla dessa frågor levande är att synliggöra dem, menar hon.

Även eleverna på Ångelstaskolan deltar i projektet. Petra Åkerström, lärare på Ångelstaskolan, tycker är att barnen verkar entusiastiska inför projektet.

– Eleverna har precis hunnit bekanta sig med begreppet barnombudsmannen, börjat få en bild av projektet och gjort sig bekanta med artiklarna i barnkonventionen, säger hon.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV