Alla får odla i nätbaserat närodlingsprojekt

I maj lanseras det första pilotprojektet av Min farm i Jämtland. Projektet går ut på att konsumenten bygger upp sin virtuella gård genom en plattform på nätet och köper in sig på allt från grönsaksodlingar och fruktträd till ägg och djuruppfödning på närliggande gårdar. Den nya internetbaserade odlingsmodellen knyter producent till konsument och har potential att ändra våra konsumtionsmönster.

– Tanken är att skapa en allians mellan odlare och konsument. Att skapa förståelse och delägande i odlingsprocessen. Människor verkar kunna relatera till idén och vill gärna ha insyn i hur deras mat blir till, säger Petter Hanberger, som är kommunikationsansvarig för Min farm.

Företaget har redan rekryterat de tio lantbrukare och tio konsumenter i Östersundstrakten som ska medverka i det första pilotprojektet, som lanseras i maj. Ett lokalt kafé kommer att fungera som upphämtningsplats vid skördetid. Om projektet blir en succé kan man tänka sig att lansera i fler områden redan under 2013.

Min farm startades av irländaren Stephen Lynam och Anna Nilsson, som driver företaget från Umeå. Lynam har en karriär inom IT bakom sig och bestämde sig för att kombinera familjens intressen för IT, mat och odling och att leva i bättre samklang med naturen.

Kollegan och flickvännen Anna Nilsson har en koppling till Jämtland och det var hennes släkt och bekanta som gjorde att det första pilotprojektet nu påbörjas där i vår.

Parallellerna med det populära Facebookspelet Farmville tycker Petter Hanberger är förståeligt, men även om det är meningen att man ska kunna följa odling och uppfödning själv är det inte ett dataspel i den meningen.

– Farmville-grejen är inte något som vi har kommit på själva, men jag förstår varför folk drar parallellen. Det är ett lätt sätt att förklara konceptet, men det är klart att det finns skillnader, säger han.

Även om det inte går lika snabbt att odla i verkligheten som i den digitala världen låter den digitala plattformen kunden vara med i processen. Man köper helt enkelt in sig i odlingen eller uppfödningen och följer med i hur det går för vetefältet, fruktträdet eller fåret som man satt sina pengar i.

Att ha en onlinefarm är ett nytt sätt att tänka, menar Petter Hanberger.

– Det är enkla koncept men det ger en ny syn på ägandeskap och på konsumtion.

Det är på sikt också ett sätt att skapa nya försäljningskanaler för lantbrukarna, som genom Min farm slipper matkedjorna som mellanhänder. Det ger också nya möjligheter åt alternativa odlare som kanske vill avsätta mindre mängder ekologiska grödor.

– Bönderna ägs i princip av de stora livsmedelskedjorna som dikterar hur marknaden ser ut. Vi tar bort mellanhänderna. Det här görs så klart redan genom gårdsförsäljning och bondens egen marknad och på många andra sätt, men det har inte blivit något enormt genomslag för den typen av handel i Sverige. I Storbritannien ser det annorlunda ut, men här rör det sig om ett fåtal.

Att köpa närproducerat är inte normen i dag, men med Min farm kan hela konsumtionsmönstret ändras, tror Petter Hanberger.

– I förlängningen kan det här innebära att bönderna inte behöver de stora matkedjorna. Det är spännande.

Trots att pilotprojeket inte ens har kommit igång finns redan tankar om att utveckla plattformen, både i Sverige och utomlands.

– Vi vill gärna ligga ett steg före. Vi ser att det finns ett väldigt stort intresse för det här. Jag är förvånad över hur stort det faktiskt är, säger Petter Hanberger.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV