Radar · Nyheter

Omstridda aktivister gör kvinnokroppen politisk

Kidnappad och torterad i Vitryssland. Flykt undan ukrainska myndigheter. Hotad med kalasjnikov i Köpenhamn. Priset för Femenaktivisten Inna Shevchenko har varit högt, men hon fortsätter ta strid med sin kropp och sina ord. Syre Stockholm talade med henne inför ett framträdande på Dramaten på den internationella kvinnodagen.

– Vi ska inte tro att revolutionen började nu, den har pågått länge och kommer att fortsätta.

Inna Shevchenko talar om historien, vill inte glömma de som gått före. Kvinnor har alltid talat, även när samhället inte lyssnat, påpekar hon. Men efter en höst med #metoo vill hon inte heller ta ifrån någon känslan att det är nu det händer.

– Nu ser vi hur man inte längre kan ignorera berättelser från dem som utsatts för sexuella övergrepp. På det sättet är det här ett särskilt viktigt ögonblick.

Femens barbröstade aktioner mot sexism, homofobi och sexuell exploatering, som Inna Shevchenko deltagit i, har fått stora konsekvenser för henne. Hon lever i exil i Frankrike efter att hemlandet Ukraina anklagat henne för ”huliganism” och skadegörelse. I Vitryssland kidnappades hon och utsattes för tortyr. Och i Köpenhamn hotades hon med kalasjnikov under ett tal om yttrandefrihet.

– Allt detta har jag varit med om bara för att jag krävt något och för att jag använt min kropp som ett politiskt verktyg.

Har det varit värt priset?

– Det är en svår fråga. Jag har påverkats för livet av det som hänt. Men å andra sidan, jag har inte gjort något som borde vara farligt. När jag hotades med kalasjnikov var jag i ett av de länder som anses mest progressiva och säkra. Jag vill inte låta de här människorna vinna, så jag fortsätter.

Hon ser också de starka reaktionerna som ett tecken på att aktionerna har effekt.

– När vi uppträder med politiska slagord på våra nakna kroppar, förlorar regeringar och institutioner i någon mening kontrollen över dem. Vi har märkt att det blir en symbol för destabilisering av systemet. För att vara ärlig har det förvånat oss att den här taktiken fungerar på det här sättet.

Men Femen har också mött kritik från andra feminister och antirasister. Anklagelser om islamofobi har varit återkommande, bland annat efter aktioner utanför moskéer. Inna Shevchenko menar att det bygger på missförstånd och att Femen är lika kritiska mot kristna och judiska institutioner.

– Tro och spiritualitet innebär inga problem i sig självt. Det vi motsätter oss är religiösa institutioner med politiska anspråk. Så länge dogmer påverkar samhället och kvinnors rättigheter kommer de religiösa institutionerna vara vår måltavla.

Är det inte risk för att ni bidrar till att elda på den fientlighet som muslimer utsätts för idag?

– Vi gör motstånd mot alla extrema ideologier. Det inkluderar så väl högerextrema politiska grupper som högerextrema religiösa grupper.

När Syre Stockholm talar med Inna Shevchenko förbereder hon ett framträdande med bland andra ryska Pussy riots Maria Alyokhina på Dramaten. Så tillbringar hon gärna den internationella kvinnodagen, en dag hon annars känner viss kluvenhet inför.

– Jag kommer från den delen av världen där 8 mars snarare har en sexistisk än feministisk innebörd, det är den dag då fruar får blommor och choklad av sina män. De slipper städa och laga mat för en dag, men den nionde mars är allt som vanligt igen.

Men i historien hittar hon skäl att fira.

– 1911 gick miljoner kvinnor i Europa ut och demonstrerade. Om det är något vi ska fira är det kvinnors motstånd och krav på rättigheter.

Femens främsta bidrag till historien är att ha bidragit till en politisering av kvinnokroppen, tycker Inna Shevchenko.

– Ofta säger folk att om vi är nakna är vi sexuella. Men Femen visar att kvinnans kropp är sexuell när hon vill att den ska vara det och politisk när hon vill det.