Radar · Nyhet

Modersmålsstöd tas bort i Botkyrkas förskolor

Botkyrkas förskolor måste spara – då drar kommunen in modersmålsstödet som istället ska skötas av de ordinarie pedagogerna. Modersmålsstöd redan i förskolan är viktigt för framtiden, menar en språkforskare som Syre Stockholm talat med.

Förskolan ska stödja barnens utveckling av sina modersmål. Hur detta ska ske är däremot inte reglerat. I Botkyrka till skillnad från många andra kommuner har modersmålstränare åkt runt till förskolorna och arbetat med barnen. Men när utbildningsnämnden ska spara 48 miljoner nästa år dras modersmålstränarna in.

Föräldrar har reagerat mot beslutet, men utbildningsnämndens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz (S) menar att barnens modersmål kan stödjas på mer effektivt med hjälp av de ordinarie pedagogerna, även om de inte talar barnens modersmål.

– Det kan handla om att man tar in tekniska hjälpmedel eller tar hjälp av föräldrar, säger han.

I onsdags meddelade kommunen dock att modersmålstränarna i nationella minoritetsspråket finska blir kvar. Detta efter att föräldrar påpekat att kommunen är förvaltningsområde för språket och därför är skyldiga att erbjuda förskoleverksamhet helt eller delvis på språket.

Att stödja modersmålsutvecklingen redan i förskolan har stor betydelse menar Carla Jonsson, forskare i flerspråkighet vid Stockholms universitet.

– Annars är det risk att man förlorar sitt språk och kanske inte ens söker modersmålsundervisning när man kommer till skolan, säger hon.

Ett starkt modersmål är viktigt för identitetsutvecklingen och ger en grund som underlättar inlärningen av svenska, understryker Carla Jonsson. Hela samhället skulle tjäna på bättre språkkunskaper, menar hon.

– Det finns forskning som visar att vi förlorar affärsmöjligheter för att vi har en bristande språklig kompetens, säger Carla Jonsson.