Många secondhandbutiker i Stockholmsregionen vittnar om ökad försäljning under 2018 års sista månad. Mycket tack vare att det utvunna plagget utsågs till ”Årets julklapp” förra året.
Bara Stockholms stadsmission noterade en tioprocentig ökning i jämförelse med 2017.
– Vi har sålt mycket kläder men ser även ökningen bland prylar. Gåvoinflödet har också varit stort, berättar Lise-Lotte Rhynell, säljchef på Stockholms stadsmission, till Mitti.
Lika stor försäljningsökning kunde Myrorna ståta med, och även där är tron att fokuseringen på det återvunna plagget har bättrat på intresset.
– Det är definitivt kläder vi har sålt mest av, det har ökat rejält, säger Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna, till Mitti.
Även kunder som föredragit återanvända kläder i många år märker av en attitydförändring bland gemene invånare. Däribland Monica Nordlund som har handlat secondhand i 50 år.
– Skillnaden är att då var det ”skämmigt”, att det då kändes som man ville dra något över huvudet för att det var fattigt. Men så är det inte nu, säger hon till SVT Nyheter.