De flesta skosulor på vinterskor är inte utformade för snö och is – tester visar att vinterskor är riktigt usla ur halksynpunkt, enligt forskare.
Ishala gator, med snö och slask om vartannat – vi har flera månader framför oss då vi riskerar att halka och göra oss illa. Men det är inte bara en fråga om snöröjning, det du har på fötterna har också stor betydelse.
De flesta vanliga vinterskor är riktigt dåliga ur halksynpunkt, berättar Viveca Wallqvist, forskare inom bland annat materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise.
– Vi har undersökt vanliga vinterskor som finns på marknaden, och undersökt vad sulorna är gjorda av. Vi tittade först på vad folk verkligen har på sig under vintern, vi undersökte det i Luleå. Så plockade vi fram sådana skor och testade dem.
Resultatet var nedslående, berättar hon. Många av skorna som folk bar var inte ens utformade för vinterbruk, som populära sneakers och fina stövletter med släta sulor. Fast även sulorna på de kängor och skor som sålts som rejäla vinterdoningar var usla. Gummit blev alldeles för hårt i kyla, och mönstringen var inte tillräcklig för isiga vägbanor.
– Sulorna var verkligen inte bra i testerna. Även om skorna är vinterfodrade så är det inte en garanti för att sulorna inte är hala.
Skosulor är en separat bransch inom skobranschen, berättar hon, och det finns bara ett begränsat antal tillverkare i världen. Det gör att samma slags sulor kan sitta på skor av olika märke.
Hon berättar om ett ambitiöst test som gjorts i vinterlandet Kanada. Ett hundratal skor testades där för halka, men bara en handfull nådde upp till början av den tiogradiga skalan.
– Just de skor som testades där finns kanske inte här, men det ser likadant ut här.
Mönstringen är viktig, förklarar hon, det ska vara ett ordentligt mönster med djup i rörelseriktningen, och gärna också snett mot den.
– Det är också viktigt med en stor och bra greppyta, så att sulan får kontakt med underlaget.
Många sulor hade en inblandning av mörkt material för att göra dem motståndskraftiga mot UV-strålning, berättar hon.
– Det gör dem mer slitstarka. Där såg vi att det är mycket kimrök, eller kol, som används. Men kolet är friktionshämmande, så det gör sulorna extra hala.
Nu ska forskarna träffa skobranschen för att prata om resultaten, och också diskutera ett system för märkning av skor ur halksynpunkt.
– Det skulle verkligen behövas. Det är jättesvårt för konsumenter att veta hur skorna är på vintern. Att sulorna känns mjuka i affären behöver inte innebära att de behåller mjukheten på snö och is, säger Viveca Wallqvist..
Bra skor i halka
Skor för vinterbruk bör ha en sula som inte blir för hård i kyla, då blir greppet sämre. Mönster bör vara kraftigt i rörelseriktningen, och gärna också snett mot den.
Dobbar som sätts på utanpå skon kan fungera bra, men materialegenskaperna i metallen och gummit kan variera.
Det finns också lösa skruvdobbar att skruva i vilka grova sulor som helst.
Det finns vissa skotillverkare som jobbar särskilt med just att förhindra halka, exempelvis med inbyggda dobbar som sjunker in i sulan, och med särskilt mjukt gummi. Det finns också skor med inblandning av olika partiklar i sulan som ger en sandpapperliknande syta.
Källa: Forskningsinstitutet Rise