I fredagens DN fanns en ljusblå helsida med ett budskap från Kinas regering om Hongkong. I sammandrag: ”Du har säkert hört att de protesterar i Hongkong. Det är komplicerat. Hongkongborna är fina och kloka och duktiga, men våld löser ingenting. Vi kommer att ordna det här på egen hand. Lägg er inte i. Vi kommer att fixa det. Det gör vi alltid.”
Det är en oerhört intressant annons. Den är späckad med positivt laddade ord som fredlig, förnuftig, lugnt, respektfullt, tryggt, öppet, dynamiskt och välkomnande. De negativt laddade orden är få – våld, missnöje, problem – och syftar på protesterna. Inte ett ord om frihet eller ett demokratiskt samhälle, som är vad Hongkongprotesterna handlar om. Föga förvånande eftersom demokrati är ett ord du inte ens kan söka på internet från Kina. I varje fall inte utan VPN. Och så på slutet: ”Vi kommer utan tvekan att återhämta oss. Det gör vi alltid.”
En gigantisk klapp på huvudet till alla som protesterar i Hongkong och alla oss som sympatiserar med deras protester på avstånd. Och jag antar att det som driver Kinas regering att försöka sprida det här budskapet över hela världen, till och med i medier i en liten nordlig avkrok som Sverige, är att de verkligen är rädda. För Hongkongborna och för att hela världen hejar på dem.
Vad som får DN att ta in annonsen är också intressant. Kinas regering betalade säkert bra, men jag hittar inga uppgifter om andra medier som har publicerat det här. Peter Wolodarski försvarar sig mot kritiken – det är komplicerat med opinionsannonser, de försöker se till budskapet och inte till avsändaren och de vill ha en generös policy. Dessutom tycker han att det är av intresse för DN-läsarna att se vad den kinesiska regimen vill få sagt.
Det är det. Se bara, de skriver ledare om det. Hur hade det sett ut om Emmanuel Macron hade annonserat under de gula västarnas protester i Frankrike? ”Vi vet att ni har sett att folk springer omkring i gula västar. Det är ingenting att bry sig om. Vi fixar det.” Eller Donald Trump: ”Du har säkert hört att USA splittrar familjer och håller barn fängslade. Bry dig inte, det är vår grej. Jag är bäst i världen på att ta hand om barn. Vi har världens bästa taggtråd.”
Peter Wolodarski säger att nazistiska våldsorganisationer inte skulle få annonsera, men att det är svårt att dra en gräns. Jag har svårt att se framför mig hur DN tar in en helsidesannons från Irans regim, eller Nordkoreas, eller ens från Vladimir Putin. Så varför Kina?
Ja, det är intressant för läsarna. Men det hade varit fullt möjligt att skriva om Kinas regerings tilltag utan sälja annonsutrymme för dem att uppmana läsarna att inte bry sig om Hongkongbornas protester i försvar för självstyre och demokrati.
Segeltur med alla redaktionerna på torsdag!
Mediestödsnämndens kansli fortsätter att göra allt för att Mediehuset Grönt och Syretidningarna ska läggas ner.