Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), föreslår i en debattartikel i Dagens Nyheter att klassificeringen av elsparkcyklar ska ändras. De klassas i dag som cyklar och kan därmed inte beläggas med parkeringsförbud utan att cyklar påverkas.
Helldén tycker även att regeringen borde göra det möjligt för kommuner att kräva tillstånd av kommersiella aktörer som ställer ut elsparkcyklar på offentlig plats.
”Kommuner måste själva kunna reglera elsparkcyklarna. Vi kan inte förlita oss på välvilja från de kommersiella aktörerna. Jag lyfter nu därför en rad förslag på hur lagstiftningen och trafikförordningen bör ändras och hoppas att infrastrukturminister Tomas Eneroth genomför dessa skyndsamt” skriver trafikborgarrådet på DN debatt.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte kommentera de enskilda förslagen med hänvisning till att Transportstyrelsen just nu utreder vilka åtgärder som kan behövas. Men han anser att det behövs en reglering av elsparkcyklar för att skapa ordning och reda.
– Elsparkcyklar har ju både för- och nackdelar. Just därför måste vi veta konsekvenserna av regleringar och av olika lagförslag. Det här ska vara förändringar som skapar trygghet och ordning och reda.
Antalet elsparkcyklar har vuxit kraftigt i svenska storstäder under sommaren. På flera håll, inte minst i Stockholm, har de orsakat framkomlighetsproblem när de legat på trottoarer. Det har även rapporterats om ett ökat antal olyckor med fordonen.
– Vi har sett en snabb expansion av elsparkcyklar och de ha skapat oreda, säger Tomas Eneroth.
Han vill nu snabbt se en reglering på området, antingen via nationella riktlinjer, lagförslag eller förordningsändringar i kommunerna.
När en reglering skulle kunna vara på plats är dock svårt att säga, enligt ministern.